× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Η χρησιμότητα του θεατρικού παιχνιδιού ως απαραίτητο εργαλείο στην θεατρική εκπαίδευση

Γράφει η ΑθαΝασία Δαφιώτη*

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 28/3/2019

Η χρησιμότητα του θεατρικού παιχνιδιού ως απαραίτητο εργαλείο στην θεατρική εκπαίδευση
' χρόνος ανάγνωσης

Ζητούμενο, εν συντομία, του συγκεκριμένου πονήματος, με αφορμή την παγκόσμια μέρα θεάτρου, είναι να καταδειχθεί η χρησιμότητα του θεατρικού παιχνιδιού, ως απαραίτητο εργαλείο στην θεατρική εκπαίδευση. Ας λάβουμε υπόψιν μας, τη σημασία των παρακάτω σημείων:

Θα πρέπει να ενταχθεί (το θεατρικό παιχνίδι) στο μάθημα της θεατρικής αγωγής και να αποτελέσει βασικό και αναπόσπαστο μέρος του μαθήματος. Στην πλειοψηφία τους οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν, το μάθημα του θεάτρου αγνοούν ή παρακάμπτουν, δυστυχώς, το θεατρικό παιχνίδι.
Ακόμα και στην περίπτωση που κάποιο σχετικό μάθημα είναι χαρακτηρισμένο ως θεωρητικό, το θεατρικό παιχνίδι θα μπορούσε να παίξει καταλυτικό ρόλο, με τις ανάλογες πάντα ασκήσεις στην κατανόηση κειμένων, τάσεων, ρευμάτων και εποχών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην περίπτωση που επιδίωξη του σχολείου και της θεατρικής ομάδας είναι να καταλήξει το μάθημα σε παράσταση, (ανεξάρτητα από το αν είναι αυτοσκοπός ή όχι), ο χρόνος που θα διατεθεί για το θεατρικό παιχνίδι μόνο χαμένος δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί. Αυτό θα δέσει την ομάδα, θα βοηθήσει να έρθουν τα μέλη της πιο κοντά μεταξύ τους αλλά και με το έργο ή το δρώμενο που έχουν επιλέξει να παρουσιάσουν.

Αν το μάθημα της θεατρικής αγωγής δεν βασιστεί στα γερά θεμέλια του θεατρικού παιχνιδιού, αν δεν εντάξει τις ασκήσεις οργανικά ακόμα και στο ανέβασμα των σκετς για τις ανάγκες των σχολικών εορτών, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως και στο μάθημα της αισθητικής αγωγής, τότε θα υπάρχουν προβλήματα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σ΄ αυτή την περίπτωση το μάθημα θα κινδυνεύει να χαρακτηρισθεί κουραστικό και χωρίς ενδιαφέρον, ανούσιο, αφού οι γνώσεις χωρίς το βιωματικό κομμάτι των θεατρικών ασκήσεων του θεατρικού παιχνιδιού δεν θα εμπεδώνονται.
Αντίθετα το σωστά μοιρασμένο μάθημα με συνδυασμό πρακτικού και θεωρητικού μέρους, θα φέρει το ποθούμενο αποτέλεσμα, θα γεμίσει τους μαθητές με την χαρά της δημιουργίας και της γνώσης, και θα τους οπλίσει με χρήσιμα εφόδια για το μέλλον τους, όποιο επάγγελμα και αν αποφασίσουν ν’ ακολουθήσουν.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι σε ολόκληρο σχεδόν το φάσμα των μαθημάτων, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα παιχνίδια ρόλων (role playing) χρησιμοποιούνται, όλο και πιο συχνά, σε διεθνές επίπεδο, και με περισσότερο ζήλο σε χώρες με παράδοση στην εκπαιδευτική έρευνα, όπως λ.χ. η Αγγλία. Το να βιώσει κανείς, να ενσωματώσει, μια δεδομένη κατάσταση, εμπειρία ή ρόλο, ‘’σπάει’’ το δίπολο μαθητής/υποκείμενο - γνώση/αντικείμενο καθώς η μαθησιακή διαδικασία δε βασίζεται πλέον στην απορρόφηση πληροφορίας (αντικείμενο προς ‘’κατανάλωση’’) αλλά στη βιωματική ενσωμάτωση κατά την οποία η γνώση αποκτάται ως προσωπική εμπειρία, ως δημιούργημα και απότοκο μιας κατάστασης που ενορχηστρώνει μεν αλλά δεν ελέγχει απόλυτα ο εμψυχωτής παιδαγωγός.

Με αυτόν τον τρόπο οι αποκτούμενες γνώσεις και δεξιότητες (λ.χ. πρακτικές, κοινωνικές, κινητικές) προκύπτουν μέσα από προσωπικά ή συλλογικά βιώματα που λαμβάνουν μεν χώρα μέσα στο πλαίσιο που δομεί ο θεατροπαιδαγωγός αλλά φιλτράρονται, τροποποιούνται και γίνονται αντικείμενο ‘’οικειοποίησης’’ κατά διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό βάθος από κάθε συμμετέχοντα μαθητή ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες, τάσεις, όσο και ανάγκες του κάθε ατόμου. Το σημαντικότερο στοιχείο και προτέρημα μιας βιωματικής προσέγγισης στο χτίσιμο ικανοτήτων (είτε είναι επικοινωνιακές, ψυχοσυναισθηματικές, ή γνωστικού χαρακτήρα) είναι ότι δεν αποτελεί κάτι ‘’ξένο’’ που μπορεί να ξεχαστεί, όπως οι πληροφορίες που απομνημονεύονται πριν από ένα διαγώνισμα, αλλά ένα πλέγμα από δυνατότητες που αναπτύχθηκαν ‘’από τα μέσα προς τα έξω’’ μέσω της έκφρασης, της οικειοποίησης, ή ακόμα και της μετεξέλιξης. Το σημαντικό στο πλαίσιο που δημιουργεί ο θεατροπαιδαγωγός είναι, αντί για μηχανική απορρόφηση, να ενθαρρύνει την οργανική ανάπτυξη, τη μετεξέλιξη και την παραλλαγή γνώσεων και δεξιοτήτων. Έτσι γίνεται σεβαστή η ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού και δεν προκρίνεται το στήσιμο μιας μαθησιακής γραμμής παραγωγής, που θα αποτελούσε ένα όχημα για κατάρτιση αλλά όχι για ολιστική εκπαίδευση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με άλλα λόγια η γνώση στο προτεινόμενο σχήμα, χτίζεται, αναπτύσσεται, και κερδίζεται ως αποτέλεσμα μιας ψυχαγωγικής και ευχάριστης βιωματικής διαδικασίας, όχι ως προϋπάρχον προϊόν προς απορρόφηση, και για αυτό αποκτά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ανάλογα με το κάθε άτομο, με τρόπο τέτοιον που να βοηθήσει στην ανάπτυξη όσο και την ‘’καρποφορία’’ των πολύτιμων ιδιαιτεροτήτων που έχει κάθε μαθητής.

Επιπλέον, η μοναδικότητα του κάθε αυριανού πολίτη αντιμετωπίζεται ως πολύτιμη παρακαταθήκη αντί για εμπόδιο στην ενσωμάτωση γνώσεων και ικανοτήτων, δίνοντας έτσι νόημα στο δημοκρατικό κοινωνικοπολιτικό υπόβαθρο που η εκπαίδευση (οφείλει να) υποστηρίζει και προωθεί και το οποίο αποκτά περιεχόμενο μόνο όταν η διαφορετικότητα και η ιδιαιτερότητα αφήνονται να ανθίσουν και να καρποφορήσουν.

*Δημοσιογράφος- Θεατρολόγος, ηθοποιός

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ

Γιορτινή POP UP στιγμή από τις παιδικές χορωδίες της Polyphonica

70 παιδιά από τις χορωδίες Αιγαίου και Αθήνας σκορπούν μουσική και χαρά το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου στις 12.00 στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
ΘΕΑΤΡΟ

Μια σκληρή ιστορία για τη διπλανή πόρτα ζωντανεύει στους «Αστέγους»

Κατερίνα Κομνηνάκα, Ανθή Σαμαρτζίδου και Άννα Ταξείδη μιλούν στον ρ/σ του «Ν» για το έργο, τις σχέσεις, τη βία και τις δομές στήριξης που λείπουν.
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΒΙΒΛΙΟ

Τεχνητή νοημοσύνη και την κοινωνική έρευνα

Παρουσίαση του νέου βιβλίου του Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου Μάνου Σαββάκη στο Book and Art
ΘΕΑΤΡΟ

Ο «Σκρουτζ» σε Μυτιλήνη, Καλλονή και Πλωμάρι

Μια από τις πιο αγαπημένες χριστουγεννιάτικες ιστορίες ζωντανεύει φέτος στη Λέσβο μέσα από την τέχνη των ξυλόγλυπτων μαριονετών
ΒΙΒΛΙΟ

Παρουσίαση του βιβλίου «Ελληνικός Κομμουνισμός» στη Μυτιλήνη

Την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 7.30 το απόγευμα, στο βιβλιοπωλείο Book and Art
ΒΙΒΛΙΟ

Κυκλοφορεί ξανά το βιβλίο «Μνήμες» του Απόστολου Αποστόλου

Ο δάσκαλος, όπως τον αποκαλούσαν οι Μυτιληνιοί μέσα από το βιβλίο «Μνήμες» παρουσιάζει σημαντικές πτυχές της σύγχρονης ιστορίας της Λέσβου
ΒΙΒΛΙΟ

«Οι τρεις θεϊκές ακτίνες» ταξιδεύουν στα δημοτικά σχολεία Λέσβου και Λήμνου

Το βιβλίο συγκεντρώνει 12 χριστουγεννιάτικα παραμύθια, εμπνευσμένα από το μήνυμα των γιορτών και τις αξίες της χριστιανικής παράδοσης
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία για παιδιά που μιλούν για την δύναμη των βιβλίων

Γράφει η Αθανασία Δαφιώτη Δημοσιογράφος-Θεατρολόγος-Συγγραφέας
ΒΙΒΛΙΟ

Λέξεις που ζωντανεύουν την Αγιάσο

Νέα έκδοση από το Αναγνωστήριο η Ανάπτυξη με παροιμιακές φράσεις του Γιάννη Παπάνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Έκθεση του Μουσείου Tériade στη Γαλλική Πρεσβεία

Παρουσίαση της συλλογής Tériade σε έναν εμβληματικό χώρο
ΜΟΥΣΙΚΗ

Η Ματούλα Ζαμάνη στον Οινοφόρο το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου

Ένα εκρηκτικό μουσικό γλέντι με κλαρίνα, βιολιά, ροκ εντάσεις και την αλήθεια των τραγουδιών που ενώνουν φωνές και καρδιές
ΒΙΒΛΙΟ

Τρία ημερολόγια «έργα τέχνης» από το Κιόστε

Ο δραστήριος σύλλογος Μικρασιατών κυκλοφόρησε μια καλαίσθητη τριλογία ημερολογίων του 2026 με θέμα την παραδοσιακή ενδυμασία των Αγιοπαρασκευούσηδων και Τσεσμελήδων. Υπέροχες φωτογραφίες με ρούχα και κοσμήματα
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ