Πόσο διαρκούν τα θεραπευτικά προγράμματα στα παιδιά;
Πολλά παιδιά πλέον στις μέρες μας παρακολουθούν λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, ειδική διαπαιδαγώγηση ή και ψυχοθεραπεία.
Μία εύλογη απορία που δημιουργείται πάντα στους γονείς, όταν ξεκινούν τα θεραπευτικά προγράμματα, είναι:
«Πόσο καιρό θα διαρκέσουν;»
Η απάντηση είναι πολύ πιο σύνθετη από ένα απλό νούμερο, καθώς εξαρτάται από ποικίλους παράγοντες που θα δούμε παρακάτω.
Παρόλο που οι γνωματεύσεις για θεραπείες που δίνονται από τον ΕΟΠΥΥ έχουν συγκεκριμένη διάρκεια (4, 6 ή 12 μήνες), αυτό δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα. Πρόκειται για ένα μηχανογραφημένο σύστημα, στο οποίο δίνεται η δυνατότητα ανανέωσης πολλαπλές φορές, εφόσον κριθεί απαραίτητο.
Από τι εξαρτάται η διάρκεια ενός θεραπευτικού προγράμματος;
Η δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί και η διάγνωση που έχει λάβει.
Παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές ή σύνδρομα συχνά χρειάζεται να κάνουν χρόνια θεραπευτικά προγράμματα.
Η συχνότητα και οι στόχοι προσαρμόζονται ανάλογα με τις δυσκολίες που προκύπτουν σε κάθε χρονολογική βαθμίδα.
Η ηλικία έναρξης της θεραπευτικής παρέμβασης
Όσο πιο νεαρή είναι η ηλικία, τόσο πιο εύκολα ο εγκέφαλος δημιουργεί νέες συνάψεις και κατακτά δεξιότητες.
Ένα παιδί που ξεκινά σε προσχολική ηλικία έχει συνήθως καλύτερη και πιο σύντομη πρόγνωση από ένα παιδί που ξεκινά στην πρώτη σχολική ή προεφηβική ηλικία.
Η συχνότητα και η συνέπεια συμμετοχής
Αποτελούν βασικούς παράγοντες για την ταχεία εξέλιξη.
Δεν χρειάζεται όλα τα παιδιά να κάνουν τον ίδιο αριθμό συνεδριών ανά εβδομάδα – αυτό προσαρμόζεται στις ανάγκες τους.
Η συνέπεια όμως είναι απαραίτητη, σύμφωνα με το πρόγραμμα που συμφωνείται ανάμεσα σε θεραπευτή και οικογένεια.
Η θεραπευτική σχέση παιδιού – θεραπευτή
Η εμπιστοσύνη, η κατανόηση και ο σεβασμός αποτελούν τη βάση.
Όταν ο θεραπευτής κατανοήσει τον τρόπο μάθησης του παιδιού, μπορεί να του μεταδώσει πιο αποτελεσματικά νέες δεξιότητες.
Η συνεργασία θεραπευτή και οικογένειας
Το βασικό περιβάλλον του παιδιού είναι η οικογένεια.
Ο θεραπευτής χρειάζεται να λαμβάνει υπόψη τους χρόνους, τις δυνατότητες και τον τρόπο συμμετοχής της οικογένειας στο πρόγραμμα.
Όταν αυτό επιτυγχάνεται, η κατάκτηση των στόχων γίνεται πιο γρήγορα.
Συμπέρασμα
Η διάρκεια των θεραπευτικών προγραμμάτων εξαρτάται από ένα πολυπαραγοντικό σύστημα και δεν μπορεί να απαντηθεί με έναν απλό αριθμό.
Ορθότερο είναι θεραπευτικό πλαίσιο και οικογένεια να βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία, ώστε να παρακολουθούν από κοινού την εξέλιξη και τις ανάγκες που προκύπτουν στο πρόγραμμα του παιδιού.