× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Αυλαία» στα ΓΕΛ για καλά διαβασμένους χωρίς παγίδες αλλά με «παραθυράκια»

Ηπρώτη αποτίμηση των σημερινών θεμάτων στις Πανελλήνιες 2025 και τα σημεία που θα συζητηθούν ενόψει των βαθμολογιών

Δημοσίευση 6/6/2025

«Αυλαία» στα ΓΕΛ για καλά διαβασμένους χωρίς παγίδες αλλά με «παραθυράκια»
' χρόνος ανάγνωσης

Η σημερινή εξέταση σε Ιστορία, Φυσική και Οικονομία (ΑΟΘ) ήταν η τελευταία των Πανελληνίων 2025 για τους υποψηφίους των ΓΕΛ καθώς έπεται η πανελλαδική εξέταση των Ειδικών Μαθημάτων και των Αγωνισμάτων για τα ΤΕΦΑΑ.

Οι υποψήφιοι σήμερα κλήθηκαν να εξεταστούν σε θέματα ως επί το πλείστον βατά, σαφή και που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της ύλης και σε γενικές γραμμές αξιολογούνται από τους εκπαιδευτικούς ότι απευθύνονται για καλά διαβασμένους. Σε σχέση με τα αντίστοιχα θέματα της περσινής χρονιάς θεωρούνται ευκολότερα όμως σε κάθε περίπτωση απαιτούσαν τη σφαιρική γνώση των υποψηφίων. Ιδιαίτερος λόγος αξίζει να γίνει για τη Φυσική που πέρσι είχε αναδειχθεί πανηγυρικά ως μάθημα πανωλεθρία για τους υποψηφίους με θεαματικά ποσοστά βαθμολογιών κάτω από τη βάση και παράπονα για τον απαιτητικό βαθμό δυσκολίας τους. Φέτος όπως αποφαίνονται οι εκπαιδευτικοί τα θέμα είναι σαφώς ευκολότερα γεγονός που αναμένεται να αποτυπωθεί και βαθμολογικά αρκεί φυσικά οι υποψήφιοι να προσήλθαν στα εξεταστικά κέντρα έχοντας καλύψει όλη την απαιτούμενη ύλη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φυσική: Κάλυψη μεγάλης έκτασης της ύλης και απαιτήσεις κριτικής σκέψης

Αισθητά πιο προσιτά σε σχέση με πέρσι είναι τα φετινά θέματα στο μάθημα της Φυσικής για τους υποψηφίους της Ομάδας Θετικών Σπουδών, στο πλαίσιο των Πανελληνίων 2025. Τα θέματα καλύπτουν ευρύ φάσμα της ύλης, χωρίς να παρουσιάζουν ιδιαίτερες παγίδες, με σαφείς εκφωνήσεις που διευκολύνουν την κατανόηση από τους μαθητές.

Το Θέμα Α θεωρείται ιδιαίτερα βατό, με ξεκάθαρες αναφορές στο σχολικό εγχειρίδιο. Αντίστοιχα, το Θέμα Β κρίνεται επίσης προσιτό, με μόνη μικρή δυσκολία στο υποερώτημα Β2, το οποίο ενδέχεται να προβληματίσει κάποιους υποψηφίους στον τρόπο αιτιολόγησης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το Θέμα Γ αφορά τον Ηλεκτρομαγνητισμό, παρουσιάζεται με κλιμακούμενη δυσκολία και περιέχει σαφείς οδηγίες χωρίς ασαφή σημεία ή παγίδες. Από την άλλη, το Θέμα Δ είναι συνδυαστικό και καλύπτει έννοιες από τα κεφάλαια του στερεού σώματος και της απλής αρμονικής ταλάντωσης.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ερώτημα Δ1, όπου παρέχεται η απάντηση. Οι υποψήφιοι που θα το προσεγγίσουν σωστά, θα μπορούν χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία να ανταποκριθούν και στα επόμενα υποερωτήματα του θέματος.

Συνολικά, οι φετινές εξετάσεις στη Φυσική χαρακτηρίζονται από σαφήνεια και ισορροπία, με αποτέλεσμα να αναμένονται υψηλότερες βαθμολογίες σε σχέση με το 2024, ιδιαίτερα από μαθητές που έχουν προετοιμαστεί με συνέπεια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από πλευράς ΟΕΦΕ τα σημερινά θέματα στη Φυσική των Πανελλαδικών Εξετάσεων κάλυψαν ευρύ φάσμα της εξεταστέας ύλης και περιλάμβαναν ερωτήματα που απαιτούσαν κριτική σκέψη. Η διατύπωση των θεμάτων ήταν σαφής, ενώ παρατηρήθηκε προοδευτική αύξηση της δυσκολίας, στοιχείο που επιτρέπει τη διάκριση ανάμεσα σε καλά και άριστα προετοιμασμένους υποψηφίους. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη συνδυαστική προσέγγιση γνώσεων, με ορισμένα ερωτήματα να απαιτούν όχι απλώς καλή αποστήθιση της ύλης, αλλά και δεξιότητες ανάλυσης και ερμηνείας φυσικών φαινομένων. Το διαγώνισμα ήταν παιδαγωγικά ισορροπημένο και συμβατό με το επίπεδο των απαιτήσεων του μαθήματος, δίνοντας τη δυνατότητα στους καλά προετοιμασμένους μαθητές να ανταποκριθούν με επιτυχία.

Βατά τα θέματα στην Ιστορία αλλά απαιτούν ολιστική γνώση της ύλης - Προσοχή στο Δ1α

Σε γενικές γραμμές, τα θέματα κινούνται εντός των αναμενόμενων πλαισίων, χωρίς παγίδες, αλλά θέτουν απαιτήσεις που προϋποθέτουν ουσιαστική και όχι επιφανειακή μελέτη. Μετρίου βαθμού δυσκολίας, σαφή και κατανοητά χαρακτηρίζει τα φετινά θέματα της Ιστορίας ο φιλόλογος Αλέξανδρος Σουλιώτης, μιλώντας στο Dnews. Όπως επισημαίνει, τα θέματα απευθύνονται σε υποψηφίους με ικανοποιητική προετοιμασία, καθώς για την επιτυχή προσέγγισή τους απαιτείται τόσο συνθετική όσο και αφαιρετική ικανότητα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το Θέμα Α1, το οποίο ζητά την απόδοση του περιεχομένου τριών ιστορικών όρων, θεωρείται αναμενόμενο και βατό, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Αντίστοιχα, η άσκηση Σωστού-Λάθους (Α2) καλύπτει ευρύ φάσμα της εξεταστέας ύλης και είναι σαφώς διατυπωμένη. Όσον αφορά τις ερωτήσεις Β1 και Β2, ο κ. Σουλιώτης τονίζει ότι είναι ακριβείς και δεν αναμένεται να προβληματίσουν τους καλά διαβασμένους υποψηφίους. Ιδιαίτερη προσοχή, ωστόσο, απαιτούν τα θέματα Γ1 και Δ2, τα οποία, όπως αναφέρει, χρειάζονται οξυμένη κριτική ικανότητα, συνδυαστική σκέψη, ουσιαστική γνώση της ιστορικής ύλης και σωστή εφαρμογή των μεθοδολογικών αρχών που αφορούν την ανάλυση και επεξεργασία των παραθεμάτων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από πλευράς τονίζεται ότι τα φετινά θέματα στο μάθημα της Ιστορίας χαρακτηρίζονται πιο προσιτά σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες για τους υποψηφίους που έχουν προετοιμαστεί συστηματικά. Το διαγώνισμα καλύπτει ευρύ φάσμα της ύλης, με αρκετά από τα ζητήματα να έχουν τεθεί σε παλαιότερες εξεταστικές περιόδους, γεγονός που διευκολύνει την εξοικείωση των μαθητών με το περιεχόμενο.

Τα θέματα Γ και Δ, τα οποία απαιτούν συνδυαστική και συνθετική προσέγγιση, κρίνονται μεν απαιτητικά ως προς την οργάνωση της απάντησης, αλλά δεν περιλαμβάνουν ασάφειες ή παγίδες, επιτρέποντας σε καλά διαβασμένους μαθητές να αποδώσουν με επάρκεια. Συνολικά, οι υποψήφιοι που έχουν μελετήσει ουσιαστικά αναμένεται να σημειώσουν υψηλές επιδόσεις, καθώς τα φετινά θέματα προσφέρονται για τεκμηριωμένες και ολοκληρωμένες απαντήσεις.

Για την Ιστορία τοποθετήθηκε και η ΟΕΦΕ σχολιάζοντας ότι χαρακτηρίζονται σχετικά εύκολα και σαφώς διατυπωμένα, χωρίς ιδιαίτερες παγίδες ή ασαφή σημεία. Η πλειονότητα των υποψηφίων αναμένεται να τα προσεγγίσει με άνεση, με πιθανή εξαίρεση το ερώτημα (α) στο Θέμα Δ1, το οποίο απαιτεί πιο προσεκτική επεξεργασία.

ΑΟΘ (Οικονομία): Κλιμακούμενης δυσκολίας τα θέματα με «έκπληξη» στο Θέμα Δ

Τα σημερινά θέματα στο μάθημα της Οικονομίας για την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής καλύπτουν σχεδόν στο σύνολό τους την εξεταστέα ύλη, με την εξαίρεση ότι οι ομάδες Γ και Δ δεν εστιάζουν σε κεφάλαια Μακροοικονομίας, κάτι που μπορεί να θεωρηθεί αξιοσημείωτο σημειώνει το ΜΕΘΟΔΙΚΟ.

Η συνολική δυσκολία των θεμάτων κρίνεται παρόμοια με εκείνη των προηγούμενων ετών, με σαφώς κλιμακωτή διάρθρωση. Αν και σε ορισμένα σημεία – κυρίως στους υπολογισμούς – παρατηρούνται ελαφρώς αυξημένες απαιτήσεις, οι σωστά προετοιμασμένοι υποψήφιοι αναμένεται να ανταποκριθούν αποτελεσματικά και να πετύχουν υψηλές βαθμολογίες. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στο Θέμα Δ, το οποίο περιλαμβάνει εξίσωση δευτέρου βαθμού. Η επιλογή αυτή αποτελεί μη αναμενόμενο στοιχείο, καθώς δεν εμφανίζεται συχνά σε θέματα του συγκεκριμένου μαθήματος, και χαρακτηρίζεται ως έκπληξη της φετινής εξέτασης.

Από πλευράς ΟΕΦΕ η σημερινή θεματοδοσία χαρακτηρίζεται ως πολύ καλά δομημένα και επαρκή, καλύπτοντας ευρύ φάσμα της εξεταστέας ύλης τόσο σε θεωρητικό όσο και σε ασκησιολογικό επίπεδο. Το υποερώτημα Γ4 ξεχωρίζει για το ενδιαφέρον του, χωρίς να προκαλεί ιδιαίτερη δυσκολία στους σωστά προετοιμασμένους υποψηφίους. Ενώ για το Θέμα Δ τονίζεται ότι αποτελεί κλασική άσκηση από το 5ο κεφάλαιο της μικροοικονομίας, με σαφή και εύστοχα διατυπωμένα ερωτήματα. Ξεχωρίζει η αλγεβρική μορφή της εξίσωσης ζήτησης, η οποία προσδίδει έναν δημιουργικό και πιο απαιτητικό χαρακτήρα στο διαγώνισμα.

Η θεωρία επικεντρώθηκε στη μακροοικονομία, με ουσιαστικά και επίκαιρα ζητήματα, ενώ οι ασκήσεις κάλυψαν με ακρίβεια τις βασικές έννοιες της μικροοικονομίας. Η γενική εικόνα των θεμάτων δείχνει ισορροπία, σαφήνεια και παιδαγωγική πληρότητα, χωρίς υπερβολικές απαιτήσεις για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Αντίο στον Μαριγκλέν Χότζα

Το Νομαρχιακό Τμήμα Λέσβου της ΑΔΕΔΥ αποχαιρετά τον αδικοχαμένο εργαζόμενο και αναδεικνύει την σκληρή πραγματικότητα των μεροκάματων που κοστίζουν ζωές
ΔΡΑΣΕΙΣ

Ζωντάνεψαν οι Νέες Κυδωνίες στη Γιορτή Κυδωνιού

Παρουσία του Δημάρχου Μυτιλήνης Παναγιώτη Χριστόφα με το μήνυμα ενίσχυσης των συλλόγων
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Σιωπηρή κραυγή στη Μυτιλήνη για τον χαμό εργάτη της διπλής βάρδιας

Συγκέντρωση του Εργατικού Κέντρου Λέσβου για το νέο θανατηφόρο εργατικό ατύχημα. Συγκλονιστικές μαρτυρίες και αιχμηρές καταγγελίες για τις ανύπαρκτες συνθήκες ασφάλειας και την οικονομική ασφυξία που σπρώχνει τους εργαζόμενους σε δεύτερες δουλειές
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Μαθητές του Πρότυπου ΓΕΛ Μυτιλήνης σε εκπαιδευτικό ταξίδι στην Αρούκα

Η συμμετοχή στο Erasmus+ πρόσφερε βιωματική μάθηση, δράσεις STEM και διεθνή συνεργασία σε έναν UNESCO Geopark της Πορτογαλίας
ΔΡΑΣΕΙΣ

Η Ανεμώτια ανάβει λουλάδες και ανοίγει τη γιορτή της απόσταξης

Ζεστό ξεκίνημα για την πρώτη μέρα της 5ης Συνάντησης Φιλίας και Επικοινωνίας ενώ σήμερα Κυριακή 16 Νοεμβρίου συνεχίζεται το πρόγραμμα με εργαστήρια και μουσικές
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΙΒΛΙΟ

«Homo Virtualis»: όταν ο καλύτερος μας φίλος γίνεται το κινητό μας

Ο πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνιολογίας, Μάνος Σαββάκης για την ψηφιακή καθημερινότητα, τα παιδιά και τον μύθο της ουδέτερης τεχνολογίας
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Κάλεσμα στην κινητοποίηση από το Συνδικάτο Οικοδόμων

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το θανατηφόρο εργατικό δυστύχημα που συνέβη στη Μυτιλήνη
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Ιππειος υπερασπίζεται το σχολείο του

Ομόφωνη απόφαση για διατήρηση της πλήρους δομής του Γυμνασίου Λυκείου με έμφαση στην αυτοτέλεια και την ποιότητα της εκπαίδευσης
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Τροχαίο με τραυματισμό οδηγού στα Παρακοίλα

Σε βάρος του οδηγού σχηματίσθηκε δικογραφία για επικίνδυνη οδήγηση
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Θανατηφόρο εργατικό δυστύχημα στη Μυτιλήνη

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας οργανώνει το Παλλεσβιακό Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο την Κυριακή 16 Νοεμβρίου το μεσημέρι στη πλατεία Σαπφούς
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Λήμνος ενωμένη στη μνήμη και στη δράση για το Πολυτεχνείο

Εργαζόμενοι, εκπαιδευτικοί και υγειονομικοί καλούν τους πολίτες στη Μύρινα για να τιμήσουν τα 52 χρόνια με παρουσία στον δρόμο του αγώνα
ΥΓΕΙΑ

Ρεαλιστική προσομοίωση ναυαγίου στη Μυτιλήνη

Φοιτητές του ΕΚΠΑ και διασώστες εκπαιδεύτηκαν στη διαχείριση κρίσεων και στη φροντίδα ευάλωτων επιζώντων