× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Raptor»: Στο τελευταίο ταξίδι έμπαζε νερά ήδη από τον απόπλου

Μέσα από την αγωγή συγγενών θανόντος, την οποία παρουσιάζει η «Καθημερινή», φωτίζονται οι τραγικές συνθήκες και τα κενά ασφαλείας στο φορτηγό πλοίο «Rovana», πρώην «Raptor», που βυθίστηκε μόλις 4,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου

Δημοσίευση 28/9/2024

«Raptor»: Στο τελευταίο ταξίδι έμπαζε νερά ήδη από τον απόπλου

Μέσα στον χώρο του πηδαλίου το θαλασσινό νερό έγλειφε πλέον τα γόνατα των ναυτικών, ενώ στο μηχανοστάσιο είχε φθάσει έως τα 30 εκατοστά σε ύψος. Η επικίνδυνη κλίση του πλοίου από την πλώρη και δεξιά αυξανόταν. Εμοιαζαν καταδικασμένοι, όμως ο καπετάνιος απέφευγε να ζητήσει εγκαίρως βοήθεια από τις ελληνικές αρχές ακόμη και σε αυτές τις τελευταίες, κρίσιμες ώρες. Οταν κάλεσε για ρυμούλκηση ήταν αργά. Στις 26 Νοεμβρίου 2023 το φορτηγό πλοίο «Rovana», πρώην «Raptor», βυθίστηκε μόλις 4,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου. Από το 14μελές πλήρωμα των Αιγυπτίων ναυτικών επέζησε ένας, περισυλλέχθηκε μόνο μία σορός και οι υπόλοιπες χάθηκαν στο Αιγαίο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στις 17 Σεπτεμβρίου 2024 η οικογένεια του ναυτικού που εντοπίστηκε νεκρός κατέθεσε αγωγή στο Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά κατά της εμφανιζόμενης ως πλοιοκτήτριας, αλλοδαπής εταιρείας, καθώς και της ασφαλιστικής, διεκδικώντας αποζημιώσεις. Μέσα από την αγωγή, την οποία παρουσιάζει η «Κ», φωτίζονται οι τραγικές συνθήκες και τα κενά ασφαλείας υπό τα οποία το φορτηγό πλοίο πραγματοποίησε το μοιραίο ταξίδι. Οι ενάγοντες, οι οποίοι εκπροσωπούνται στην Ελλάδα από το δικηγορικό γραφείο Παυλάκης – Μόσχος, υποστηρίζουν ότι για τη βύθιση του πλοίου ευθύνονται η αναξιοπλοΐα του λόγω της εξαιρετικά κακής του κατάστασης, η έλλειψη των επιβαλλόμενων και αναγκαίων σωστικών μέσων, καθώς και οι εγκληματικές παραλείψεις της πλοιοκτήτριας και του πλοιάρχου που οδήγησαν στην αδυναμία λήψης έγκαιρης και αποτελεσματικής βοήθειας.

Τα προβλήματα είχαν επισημανθεί εγκαίρως ήδη από τον Αύγουστο του 2023, όταν το «Raptor» κρατήθηκε στο λιμάνι Τουλτσέα της Ρουμανίας μετά την επιθεώρησή του. Η λίστα των παρατηρήσεων είναι σοκαριστικά μεγάλη. Μεταξύ άλλων εντοπίστηκαν διαβρωμένα ελάσματα γεμάτα τρύπες και ανοίγματα στο σκαρί του πλοίου, σε νομείς, σε διαφράγματα, στις υδατοστεγείς θύρες, στα παραπέτα και στα καλύμματα των κυτών. Ακόμη διαπιστώθηκαν βλάβες στις μηχανές, μη λειτουργία αντλιών, ελλείψεις σε σωστικά μέσα, μέσα πυροπροστασίας και πυρόσβεσης, ξύλινα μέρη στο εσωτερικό σε κατάσταση μεγάλης φθοράς και κατάρρευσης, ανύπαρκτες συνθήκες στοιχειώδους υγιεινής και ενδιαίτησης του πληρώματος.

Το παράδοξο είναι ότι η ελληνική εταιρεία που παρακολουθούσε το «Raptor» ως νηογνώμονας βεβαίωνε στα πιστοποιητικά ότι το πλοίο βρισκόταν σε καλή κατάσταση. Οπως σημειώνεται στην αγωγή, τα ρήγματα και οι οπές στα ύφαλα του πλοίου προϋπήρχαν και ήταν αποτέλεσμα ελλιπούς και πρόχειρης συντήρησης σε βάθος ετών. Μάλιστα φέρεται να είχαν «μπαλωθεί» σε κάποια σημεία με τσιμέντο ταχείας πήξης και αφρό υδατοστεγάνωσης από το εσωτερικό του πλοίου. Το «Raptor» συνήθως πραγματοποιούσε πλόες μεταξύ Αιγύπτου, Τουρκίας, Λιβύης, Αλβανίας, Ουκρανίας και Λιβάνου. Κατά μία εκτίμηση επέλεγε αυτά τα λιμάνια για να αποφεύγει ουσιαστικούς ελέγχους ως προς την αξιοπλοΐα του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στις 21 Νοεμβρίου 2023, αφού φέρεται ότι δέχτηκε κάποιες πρόχειρες επισκευές, απέπλευσε από την Αίγυπτο μεταφέροντας 6.400 τόνους χύμα αλάτι. Τα καπάκια των αμπαριών παρουσίαζαν διατρήσεις και διαβρώσεις, δεν έκλειναν υδατοστεγώς και σύμφωνα με τους ενάγοντες καλύφθηκαν με πλαστικούς μουσαμάδες έπειτα από εντολή του πλοιάρχου και των υπευθύνων της πλοιοκτήτριας. Προτού αποπλεύσει άλλαξε το όνομα του πλοίου σε «Rovana».

Η «Κ» σε παλαιότερη έρευνά της για το ναυάγιο είχε επισημάνει ότι τα προηγούμενα δρομολόγια του πλοίου σε Ουκρανία και Λιβύη, το μακρύ ιστορικό ελλείψεων που είχαν διαπιστώσει ξένες ελεγκτικές αρχές, καθώς και το καθυστερημένο αίτημα ρυμούλκησης είχαν οδηγήσει σε υποψίες σχετικά με το εάν μετέφερε μόνο αλάτι. Η αγωγή δεν εξετάζει αυτό το ζήτημα, αλλά εστιάζει στις συνθήκες υπό τις οποίες ταξίδεψε για τελευταία φορά.

Από τον απόπλου κιόλας διαπιστώθηκε εισροή υδάτων στις δεξιές δεξαμενές έρματος από πολλαπλά σημεία. Το πλοίο πήρε κλίση και τέθηκαν άμεσα σε λειτουργία αντλίες απάντλησης υδάτων, οι οποίες δούλευαν συνεχώς επί πέντε ημέρες. Προέκυψαν, όμως, και άλλα προβλήματα. Οπως επισημαίνεται στην αγωγή, χρειάστηκε λόγω βλάβης να διακοπεί η λειτουργία της μηχανής μεσοπέλαγα για δύο ώρες. Ακόμη λόγω απώλειας λαδιών το πηδάλιο δυσλειτουργούσε και το πλοίο παρέμενε ακυβέρνητο. Το συγκεκριμένο πρόβλημα είχε διαπιστωθεί και από τις ρουμανικές αρχές στην Τουλτσέα. Το πλήρωμα αναγκαζόταν κάθε τόσο να συμπληρώνει λάδια και λιπαντικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η σωστική λέμβος

Λόγω των ισχυρών ανέμων στο Αιγαίο, οι μουσαμάδες που κάλυπταν τα καπάκια των αμπαριών χαλάρωσαν και παρασύρθηκαν. Το θαλασσινό νερό βρήκε δίοδο στα αμπάρια όπου φυλασσόταν το χύμα αλάτι, με αποτέλεσμα το φορτίο να γίνει πιο βαρύ και να επιδεινωθούν η κλίση και η ευστάθειά του. Μεταξύ άλλων, όπως σημειώνουν οι ενάγοντες, η μία σωστική λέμβος που διέθετε το πλοίο ήταν σε κακή κατάσταση και ήταν αδύνατο να την κατεβάσουν στη θάλασσα γιατί ήταν διαβρωμένο και κολλημένο το σύστημα καθέλκυσής της. Παρά τα τόσα προβλήματα, ο πλοίαρχος απέφυγε να ζητήσει εγκαίρως βοήθεια ή να προετοιμάσει όσο υπήρχε χρόνος το πλήρωμα για εγκατάλειψη του «Raptor». Φέρεται να έλαβε εντολή από εκπρόσωπο της πλοιοκτήτριας να διακόψει την επικοινωνία με τις ελληνικές αρχές, να παραμείνει ανοιχτά της Λέσβου και να περιμένει άλλο πλοίο της εταιρείας που θα έφθανε για συνδρομή από τα παράλια της Τουρκίας.

Στις 8.05 το πρωί της 26ης Νοεμβρίου 2023 ο πλοίαρχος ζήτησε τελικά από τις ελληνικές αρχές να τους ρυμουλκήσουν. Δέκα λεπτά αργότερα βυθίστηκαν. Οι 12 ναυτικοί παρασύρθηκαν στη δίνη του πλοίου και δεν έχουν βρεθεί μέχρι σήμερα οι σοροί τους. Ο Αχμέντ Μπαρακάτ, ο μοναδικός επιζών, είχε μιλήσει και στην «Κ» για το ναυάγιο. Οπως αναφέρεται στην αγωγή, κατάφερε να βγάλει τα παπούτσια του και τη φόρμα εργασίας μόλις βυθίστηκε και αμέσως τινάχτηκε στην επιφάνεια. Γαντζώθηκε από ένα βαρέλι, από το οποίο πιάστηκε αργότερα και ο Ισλάμ, άλλο μέλος του πληρώματος. Ωστόσο εκείνος δεν άντεξε, παρασύρθηκε από τα κύματα και χάθηκε.

Η σορός του Ισλάμ ανασύρθηκε από παραπλέον πλοίο λίγες ώρες αργότερα. Για τους περισσότερους ναυτικούς αυτό ήταν το παρθενικό ταξίδι. Το θύμα που εντοπίστηκε δεν είχε προλάβει καν να υπογράψει σύμβαση πριν από το ναυάγιο. Είχε συμφωνήσει προφορικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι ενάγοντες υποστηρίζουν ότι θεμελιώνεται διεθνής δικαιοδοσία και η υπόθεση μπορεί να εξεταστεί στα ελληνικά δικαστήρια. Επικαλούνται σχετικό άρθρο του κώδικα πολιτικής δικονομίας, καθώς το δυστύχημα συνέβη σε ελληνικά χωρικά ύδατα και οι αντίδικες εταιρείες εδρεύουν σε χώρες που δεν είναι κράτη-μέλη της Ε.Ε. Μέχρι και σήμερα ο διασωθείς και οι οικογένειες των ναυτικών παραμένουν σοκαρισμένοι.

Το πρωί πριν από το ναυάγιο ένα μέλος του πληρώματος, ο Μοχάμεντ Μοχσέν Ντααντούρ, είχε στείλει στη γυναίκα του μια φωτογραφία από το «Raptor» με τη Λέσβο στο βάθος. Την προηγούμενη ημέρα, την είχε ενημερώσει για τα προβλήματα στο πλοίο και τον κίνδυνο που αντιμετώπιζαν. Στη φωτογραφία, όμως, φαίνεται να χαμογελάει για να την καθησυχάσει ότι όλα θα πάνε καλά. Η στεριά ήταν τόσο κοντά, ήλπιζαν ότι θα σωθούν.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΕΚΤΑΚΤΟ ΧΩΡΙΑ

Ισχυρός σεισμός στη βόρεια Λέσβο

5.1 βαθμοί της κλίμακας ρίχτερ ταρακούνησαν τη Λέσβο το βράδυ της Τρίτης. Έπεσαν βράχια στο δρόμο Αργένου - Βαφειού
ΧΩΡΙΑ

Κοπή πίτας από τον Σύλλογο Γυναικών Μανταμάδου

Το χορευτικό του Συλλόγου θα ομορφύνει τη βραδιά
ΧΩΡΙΑ

Ένα σύγχρονο χώρο στάθμευσης απέκτησε η παραλία της Θερμής

Σε εξέλιξη η κατασκευή γηπέδου 8Χ8 στους Πύργους Θερμής. Ο Δήμαρχος Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας επισκέφθηκε και τα δύο έργα
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Διακοπή ρεύματος την Κυριακή 26 Ιανουαρίου στη Μυτιλήνη

Δείτε αναλυτικά τις περιοχές που θα μείνουν χωρίς ηλεκτροδότηση για 6 ώρες
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αναφορά Παρασκευαΐδη στη βουλή για την διακοπή των δρομολογίων Ro‑Ro

Όπως αναφέρει ο βουλευτής Λέσβου του ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ οι επιπτώσεις στην οικονομία της Λέσβου, της Χίου και της Λήμνου είναι πολύ σοβαρές ενώ κινδυνεύουν εταιρείες να αναστείλουν την δραστηριότητά τους
ΔΡΑΣΕΙΣ

Ο Ερυθρός Σταυρός Λέσβου κόβει την πρωτοχρονιάτικη πίτα του

Την Κυριακή 26 Ιανουαρίου στις 11 το πρωί στην Αίθουσα Τελετών του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης.
ΧΩΡΙΑ

Αυτοψία Χριστόφα στα έργα αγροτικής οδοποιίας

Ο Δήμαρχος Μυτιλήνης επισκέφθηκε την περιοχή της Μόριας μαζί με τον Σωτήρη Μαρινάτο και την πρόεδρο της κοινότητας Μαριάνθη Μακρή
ΧΩΡΙΑ

Κοπή βασιλόπιτας στην κοινότητα Μόριας

Πραγματοποιήθηκε με κάθε επισημότητα την Κυριακή 19 Ιανουαρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων της κοινότητας
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

«Η φωνή των νησιών δεν εισακούγεται»

Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Γιάννης Καλτάκης, καταγγέλλει την αδιαφορία της πολιτείας και ζητά δράσεις για την προστασία των νησιωτών από τις συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Νέα πνοή στον χώρο στάθμευσης στο Μακρύ Γιαλό

Ολοκληρώνεται η διαμόρφωση του χώρου στάθμευσης ανάμεσα στην μαρίνα Μυτιλήνης και τις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου Μυτιλήνης. Κι άλλες ανάλογες παρεμβάσεις υπόσχεται ο Δήμαρχος Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Παρουσία Χριστόφα η πίτα της Παλλεσβιακής Ένωσης Θεσσαλονίκη

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 19 Ιανουαρίου
ΧΩΡΙΑ

Με κατάνυξη τελέστηκε η λειτουργία στο σπήλαιο του Αγίου Θυμιανού στη Θερμή

Το πρωί της Δευτέρα 20 Ιανουαρίου ανήμερα της γιορτής του Αγίου