× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Raptor»: Στο τελευταίο ταξίδι έμπαζε νερά ήδη από τον απόπλου

Μέσα από την αγωγή συγγενών θανόντος, την οποία παρουσιάζει η «Καθημερινή», φωτίζονται οι τραγικές συνθήκες και τα κενά ασφαλείας στο φορτηγό πλοίο «Rovana», πρώην «Raptor», που βυθίστηκε μόλις 4,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου

Δημοσίευση 28/9/2024

«Raptor»: Στο τελευταίο ταξίδι έμπαζε νερά ήδη από τον απόπλου
' χρόνος ανάγνωσης

Μέσα στον χώρο του πηδαλίου το θαλασσινό νερό έγλειφε πλέον τα γόνατα των ναυτικών, ενώ στο μηχανοστάσιο είχε φθάσει έως τα 30 εκατοστά σε ύψος. Η επικίνδυνη κλίση του πλοίου από την πλώρη και δεξιά αυξανόταν. Εμοιαζαν καταδικασμένοι, όμως ο καπετάνιος απέφευγε να ζητήσει εγκαίρως βοήθεια από τις ελληνικές αρχές ακόμη και σε αυτές τις τελευταίες, κρίσιμες ώρες. Οταν κάλεσε για ρυμούλκηση ήταν αργά. Στις 26 Νοεμβρίου 2023 το φορτηγό πλοίο «Rovana», πρώην «Raptor», βυθίστηκε μόλις 4,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου. Από το 14μελές πλήρωμα των Αιγυπτίων ναυτικών επέζησε ένας, περισυλλέχθηκε μόνο μία σορός και οι υπόλοιπες χάθηκαν στο Αιγαίο.

Στις 17 Σεπτεμβρίου 2024 η οικογένεια του ναυτικού που εντοπίστηκε νεκρός κατέθεσε αγωγή στο Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά κατά της εμφανιζόμενης ως πλοιοκτήτριας, αλλοδαπής εταιρείας, καθώς και της ασφαλιστικής, διεκδικώντας αποζημιώσεις. Μέσα από την αγωγή, την οποία παρουσιάζει η «Κ», φωτίζονται οι τραγικές συνθήκες και τα κενά ασφαλείας υπό τα οποία το φορτηγό πλοίο πραγματοποίησε το μοιραίο ταξίδι. Οι ενάγοντες, οι οποίοι εκπροσωπούνται στην Ελλάδα από το δικηγορικό γραφείο Παυλάκης – Μόσχος, υποστηρίζουν ότι για τη βύθιση του πλοίου ευθύνονται η αναξιοπλοΐα του λόγω της εξαιρετικά κακής του κατάστασης, η έλλειψη των επιβαλλόμενων και αναγκαίων σωστικών μέσων, καθώς και οι εγκληματικές παραλείψεις της πλοιοκτήτριας και του πλοιάρχου που οδήγησαν στην αδυναμία λήψης έγκαιρης και αποτελεσματικής βοήθειας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα προβλήματα είχαν επισημανθεί εγκαίρως ήδη από τον Αύγουστο του 2023, όταν το «Raptor» κρατήθηκε στο λιμάνι Τουλτσέα της Ρουμανίας μετά την επιθεώρησή του. Η λίστα των παρατηρήσεων είναι σοκαριστικά μεγάλη. Μεταξύ άλλων εντοπίστηκαν διαβρωμένα ελάσματα γεμάτα τρύπες και ανοίγματα στο σκαρί του πλοίου, σε νομείς, σε διαφράγματα, στις υδατοστεγείς θύρες, στα παραπέτα και στα καλύμματα των κυτών. Ακόμη διαπιστώθηκαν βλάβες στις μηχανές, μη λειτουργία αντλιών, ελλείψεις σε σωστικά μέσα, μέσα πυροπροστασίας και πυρόσβεσης, ξύλινα μέρη στο εσωτερικό σε κατάσταση μεγάλης φθοράς και κατάρρευσης, ανύπαρκτες συνθήκες στοιχειώδους υγιεινής και ενδιαίτησης του πληρώματος.

Το παράδοξο είναι ότι η ελληνική εταιρεία που παρακολουθούσε το «Raptor» ως νηογνώμονας βεβαίωνε στα πιστοποιητικά ότι το πλοίο βρισκόταν σε καλή κατάσταση. Οπως σημειώνεται στην αγωγή, τα ρήγματα και οι οπές στα ύφαλα του πλοίου προϋπήρχαν και ήταν αποτέλεσμα ελλιπούς και πρόχειρης συντήρησης σε βάθος ετών. Μάλιστα φέρεται να είχαν «μπαλωθεί» σε κάποια σημεία με τσιμέντο ταχείας πήξης και αφρό υδατοστεγάνωσης από το εσωτερικό του πλοίου. Το «Raptor» συνήθως πραγματοποιούσε πλόες μεταξύ Αιγύπτου, Τουρκίας, Λιβύης, Αλβανίας, Ουκρανίας και Λιβάνου. Κατά μία εκτίμηση επέλεγε αυτά τα λιμάνια για να αποφεύγει ουσιαστικούς ελέγχους ως προς την αξιοπλοΐα του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στις 21 Νοεμβρίου 2023, αφού φέρεται ότι δέχτηκε κάποιες πρόχειρες επισκευές, απέπλευσε από την Αίγυπτο μεταφέροντας 6.400 τόνους χύμα αλάτι. Τα καπάκια των αμπαριών παρουσίαζαν διατρήσεις και διαβρώσεις, δεν έκλειναν υδατοστεγώς και σύμφωνα με τους ενάγοντες καλύφθηκαν με πλαστικούς μουσαμάδες έπειτα από εντολή του πλοιάρχου και των υπευθύνων της πλοιοκτήτριας. Προτού αποπλεύσει άλλαξε το όνομα του πλοίου σε «Rovana».

Η «Κ» σε παλαιότερη έρευνά της για το ναυάγιο είχε επισημάνει ότι τα προηγούμενα δρομολόγια του πλοίου σε Ουκρανία και Λιβύη, το μακρύ ιστορικό ελλείψεων που είχαν διαπιστώσει ξένες ελεγκτικές αρχές, καθώς και το καθυστερημένο αίτημα ρυμούλκησης είχαν οδηγήσει σε υποψίες σχετικά με το εάν μετέφερε μόνο αλάτι. Η αγωγή δεν εξετάζει αυτό το ζήτημα, αλλά εστιάζει στις συνθήκες υπό τις οποίες ταξίδεψε για τελευταία φορά.

Από τον απόπλου κιόλας διαπιστώθηκε εισροή υδάτων στις δεξιές δεξαμενές έρματος από πολλαπλά σημεία. Το πλοίο πήρε κλίση και τέθηκαν άμεσα σε λειτουργία αντλίες απάντλησης υδάτων, οι οποίες δούλευαν συνεχώς επί πέντε ημέρες. Προέκυψαν, όμως, και άλλα προβλήματα. Οπως επισημαίνεται στην αγωγή, χρειάστηκε λόγω βλάβης να διακοπεί η λειτουργία της μηχανής μεσοπέλαγα για δύο ώρες. Ακόμη λόγω απώλειας λαδιών το πηδάλιο δυσλειτουργούσε και το πλοίο παρέμενε ακυβέρνητο. Το συγκεκριμένο πρόβλημα είχε διαπιστωθεί και από τις ρουμανικές αρχές στην Τουλτσέα. Το πλήρωμα αναγκαζόταν κάθε τόσο να συμπληρώνει λάδια και λιπαντικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η σωστική λέμβος

Λόγω των ισχυρών ανέμων στο Αιγαίο, οι μουσαμάδες που κάλυπταν τα καπάκια των αμπαριών χαλάρωσαν και παρασύρθηκαν. Το θαλασσινό νερό βρήκε δίοδο στα αμπάρια όπου φυλασσόταν το χύμα αλάτι, με αποτέλεσμα το φορτίο να γίνει πιο βαρύ και να επιδεινωθούν η κλίση και η ευστάθειά του. Μεταξύ άλλων, όπως σημειώνουν οι ενάγοντες, η μία σωστική λέμβος που διέθετε το πλοίο ήταν σε κακή κατάσταση και ήταν αδύνατο να την κατεβάσουν στη θάλασσα γιατί ήταν διαβρωμένο και κολλημένο το σύστημα καθέλκυσής της. Παρά τα τόσα προβλήματα, ο πλοίαρχος απέφυγε να ζητήσει εγκαίρως βοήθεια ή να προετοιμάσει όσο υπήρχε χρόνος το πλήρωμα για εγκατάλειψη του «Raptor». Φέρεται να έλαβε εντολή από εκπρόσωπο της πλοιοκτήτριας να διακόψει την επικοινωνία με τις ελληνικές αρχές, να παραμείνει ανοιχτά της Λέσβου και να περιμένει άλλο πλοίο της εταιρείας που θα έφθανε για συνδρομή από τα παράλια της Τουρκίας.

Στις 8.05 το πρωί της 26ης Νοεμβρίου 2023 ο πλοίαρχος ζήτησε τελικά από τις ελληνικές αρχές να τους ρυμουλκήσουν. Δέκα λεπτά αργότερα βυθίστηκαν. Οι 12 ναυτικοί παρασύρθηκαν στη δίνη του πλοίου και δεν έχουν βρεθεί μέχρι σήμερα οι σοροί τους. Ο Αχμέντ Μπαρακάτ, ο μοναδικός επιζών, είχε μιλήσει και στην «Κ» για το ναυάγιο. Οπως αναφέρεται στην αγωγή, κατάφερε να βγάλει τα παπούτσια του και τη φόρμα εργασίας μόλις βυθίστηκε και αμέσως τινάχτηκε στην επιφάνεια. Γαντζώθηκε από ένα βαρέλι, από το οποίο πιάστηκε αργότερα και ο Ισλάμ, άλλο μέλος του πληρώματος. Ωστόσο εκείνος δεν άντεξε, παρασύρθηκε από τα κύματα και χάθηκε.

Η σορός του Ισλάμ ανασύρθηκε από παραπλέον πλοίο λίγες ώρες αργότερα. Για τους περισσότερους ναυτικούς αυτό ήταν το παρθενικό ταξίδι. Το θύμα που εντοπίστηκε δεν είχε προλάβει καν να υπογράψει σύμβαση πριν από το ναυάγιο. Είχε συμφωνήσει προφορικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι ενάγοντες υποστηρίζουν ότι θεμελιώνεται διεθνής δικαιοδοσία και η υπόθεση μπορεί να εξεταστεί στα ελληνικά δικαστήρια. Επικαλούνται σχετικό άρθρο του κώδικα πολιτικής δικονομίας, καθώς το δυστύχημα συνέβη σε ελληνικά χωρικά ύδατα και οι αντίδικες εταιρείες εδρεύουν σε χώρες που δεν είναι κράτη-μέλη της Ε.Ε. Μέχρι και σήμερα ο διασωθείς και οι οικογένειες των ναυτικών παραμένουν σοκαρισμένοι.

Το πρωί πριν από το ναυάγιο ένα μέλος του πληρώματος, ο Μοχάμεντ Μοχσέν Ντααντούρ, είχε στείλει στη γυναίκα του μια φωτογραφία από το «Raptor» με τη Λέσβο στο βάθος. Την προηγούμενη ημέρα, την είχε ενημερώσει για τα προβλήματα στο πλοίο και τον κίνδυνο που αντιμετώπιζαν. Στη φωτογραφία, όμως, φαίνεται να χαμογελάει για να την καθησυχάσει ότι όλα θα πάνε καλά. Η στεριά ήταν τόσο κοντά, ήλπιζαν ότι θα σωθούν.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΔΡΑΣΕΙΣ

Στην Πέτρα η επόμενη συνάντηση για την προστασία της θαλάσσιας ζωής στη Λέσβο

Πρωτοβουλία τοπικών αρχών, ψαράδων, του Πανεπιστημίου Αιγαίου και της Healing Lesvos για τις προστατευόμενες θαλάσσιες ζώνες
ΧΩΡΙΑ

«20 δέντρα κόπηκαν – 40 θα φυτεύσουμε στον Μανταμάδο»

Επίσκεψη Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη στα σημεία κοπής των δέντρων
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Κάλεσμα φορέων Λέσβου για συγκέντρωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη

Στην πλατεία Σαπφούς, στις 20:00, καλούν Ενωση Ιατρών ΕΣΥ Λέσβου, Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Λέσβου, Ομοσπονδία Επαγγελματιών & Βιοτεχνών Λέσβου και Ένωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων Λέσβου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Πλεύρης από Σάμο: «Ή επιστροφή ή φυλακή για τους λαθρομετανάστες»

Στις 25 Αυγούστου στη Λέσβο ο υπουργός Μετανάστευσης για επαφές με αυτοδιοικητικούς και επίσκεψη σε δομές
ΜΟΥΣΙΚΗ

Αγιασώτικοι ήχοι ενός αιώνα ζωντάνεψαν ξανά «Στο Χάνι»

Ο Φιλοπρόοδος Σύλλογος Αγιασωτών παρουσίασε το τέταρτο ντοκιμαντέρ του για τη μουσική παράδοση
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΧΩΡΙΑ

Νόμιμη η κοπή δέντρων στον δρόμο Μανταμάδου

Στόχος η οδική ασφάλεια και η πυροπροστασία – Σταμάτησαν οι εργασίες μετά τις έντονες αντιδράσεις.
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΔΡΑΣΕΙΣ

Η Αγιάσος τιμά τους εθελοντές αιμοδότες της

Απολογισμός δράσης, ευχαριστίες και ένα μήνυμα αγάπης!
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Ταλαιπωρία στη νυχτερινή πτήση Μυτιλήνη – Αθήνα

Τέσσερις ώρες καθυστέρηση για τους επιβάτες της Aegean
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Το ΦΕΚ που «φωνάζει» εγκατάλειψη στη Λέσβο

Άγρα, Αντίσσα, Συκαμνέα, Σκουτάρος βλέπουν τα σχολεία τους να υποβαθμίζονται – το Υπουργείο Οικογένειας υπάρχει μόνο στα χαρτιά, χωρίς πολιτικές για να κρατήσουν οι νέοι στα χωριά τους
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Στον όμιλο Vivartia η εταιρεία Ελαΐτις

Η μεγάλη επιχείρηση της Λέσβου που δραστηριοποιείται στον τομέα του catering μπήκε υπό την «ομπρέλα» του μεγάλου ελληνικού ομίλου τροφίμων
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η Ειρήνη Μπουντούκη μιλά μόδα, αποδοχή και ζωή χωρίς ετικέτες

Το μοντέλο με καταγωγή από την Πέτρα, επισκέπτεται τη Λέσβου κάθε καλοκαίρι και μίλησε εφ' όλης της ύλης στο «Ν»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Κάλεσμα σε συστράτευση για το Πνευματικό Κέντρο «Μίλτης Παρασκευαΐδης»

Ο Μάκης Κουρσούνης, αντιπρόσωπος του Συλλόγου Παφλιωτών Αθήνας στην Ομοσπονδία Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής (ΟΛΣΑ), μίλησε στο ρ/σ 99 fm «ΣΤΟ ΝΗΣΙ» για το ζήτημα που απασχολεί τους συντοπίτικους συλλόγους της Αθήνας.
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ