Εκτός ψηφιακού δελτίο αποστολής οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος
Από τον χονδρεμπόριο του ελαιολάδου ξεκινά η εφαρμογή του μέτρου για τα αγροτικά προϊόντα
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 8/8/2024
Η συντριπτική πλειοψηφία των ελαιοπαραγωγών της χώρας δεν θα υποχρεωθεί σε αυτή την φάση να ξεκινήσει την έκδοση ψηφιακού δελτίου αποστολής. Οι ανακοίνωση της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) είναι σαφής. Από την εφαρμογή του μέτρου εξαιρούνται: «Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ)».
Στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότεροι από 800.000 ελαιοπαραγωγοί. Οι περισσότεροι από αυτούς παράγουν το ελαιόλαδο που καταναλώνουν οι ίδιοι και οι οικογένειες τους μέσα σε ένα χρόνο. Αρκετές χιλιάδες είναι οι ετεροεπαγγελματίες ελαιοπαραγωγοί που παράγουν αξιόλογες ποσότητες ελαιολάδου και πωλούν το προϊόν αυτό είτε σε εμπόρους, είτε απευθείας σε τελικούς καταναλωτές. Οι επαγγελματίες αγρότες – ελαιοπαραγωγοί είναι μειοψηφία του συνόλου των 800.000. Αυτοί παράγουν τον κύριο όγκο ελαιολάδου στην χώρα που διοχετεύεται στα εμπορικά δίκτυα. Γι’ αυτή την τελευταία κατηγορία ελαιοπαραγωγών η έκδοση των ψηφιακών δελτίων αποστολής είναι υποχρεωτική.
Στόχος της ΑΑΔΕ με το μέτρο αυτό είναι να εντοπίζει γρήγορα και εύκολα τις επιχειρήσεις τυποποίησης που κάνουν νοθείες ελαιολάδου. Το 2024, επειδή το περιθώριο κέρδους στις πωλήσεις ελαιολάδου παρουσίασε μεγάλη αύξηση, αυξήθηκαν θεαματικά και τα κρούσματα νοθείας.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΑΑΔΕ για τα ψηφιακά δελτία αποστολής έχει ως εξής:
Από τα Γραφεία Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της ΑΑΔΕ εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Σε εφαρμογή τίθεται το ψηφιακό δελτίο αποστολής στην πλατφόρμα myDATA, για την παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο. Το νέο πλαίσιο αξιοποιεί τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και διευκολύνει σημαντικά τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους.
Με βάση την Κοινή Απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστου Δήμα, και του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, καθορίζονται οι περίοδοι, οι φάσεις και το χρονοδιάγραμμα για την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών για τις υπόχρεες επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ εξειδικεύονται το περιεχόμενο και ο μορφότυπος των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης, ο τρόπος, ο χρόνος και η διαδικασία έκδοσης και διαβίβασης των δεδομένων ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών στο myDATA και άλλες λεπτομέρειες.
Στις ανωτέρω αποφάσεις ορίζονται τα εξής:
1. Δύο Περίοδοι Εφαρμογής
Στην πρώτη περίοδοεφαρμογής εντάσσονται:
- οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από διακόσιες χιλιάδες ευρώ (200.000 €), καθώς και
- επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς:
- ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα),
- φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων,
- οικοδομικών υλικών,
- παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.
Ακολουθεί πίνακας με τους σχετικούς Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας που εντάσσονται ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων
Στη δεύτερη περίοδο εφαρμογής εντάσσονται όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
2. Δύο Φάσεις Υλοποίησης της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Α΄ Φάση (Βασικές Λειτουργίες έκδοσης και διαβίβασης δελτίων αποστολής στο myDATA):
Η Α΄ Φάση περιλαμβάνει:
- Έκδοση παραστατικών,
- Διαβίβαση δεδομένων στο myDATA και ενημέρωση του λήπτη,
- Δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων κατά τη διάρκεια αυτών με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.
Β΄ Φάση (Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, μεταφορτώσεων και παράδοσης αγαθών):
Η Β΄ Φάση περιλαμβάνει:
- Ψηφιακή παρακολούθηση φορτώσεων/ μεταφορτώσεων,
- Παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης,
- Ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
3. Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
Tο χρονοδιάγραμμα τόσο της προαιρετικής εφαρμογής, όσο και της υποχρεωτικής έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης από τις υπόχρεες επιχειρήσεις ορίζεται ως εξής:
Α΄ Φάση
Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 30/11, υποχρεωτικά από 1/12/2024
- Έως και τις 30/11/2024 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή της Α΄ φάσης για τις επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου (τζίρος πάνω από 200.000€ ή συγκεκριμένοι κλάδοι). Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/12/2024.
Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025
- Έως και τις 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή της Α’ φάσης για τις επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου (υπόλοιπες επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής). Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/4/2025.
Β΄ Φάση(αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων): Προαιρετικά από 1/12/2024 μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025
- Από 1/12/2024 έως 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική περίοδος εφαρμογής της Β΄ Φάσης για το σύνολο των επιχειρήσεων. Από 1/4/2025, καθίσταται η υποχρεωτική συμμετοχή όλων των επιχειρήσεων στη Β΄ Φάση.
Δημόσιο, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ υποχρεωτικά από 1/1/2026
Από την 1/1/2026 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.
4. Εξαιρέσεις:
Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:
- Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).
- Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
- Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
- Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
- Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.
Για τον καθορισμό της διαδικασίας και του μορφότυπου των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης λήφθησαν υπόψη σχόλια και παρατηρήσεις από τη δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, με σημαντική συμμετοχή πολιτών και Οργανισμών.