× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Η ακρίβεια αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες

Οι Έλληνες κάνουν περικοπές στα τρόφιμα για να βγάλουν το μήνα σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 9/7/2024

Η ακρίβεια αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες

Οι πληθωριστικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και αύξηση των εσόδων τους.
• Η χρηματική δαπάνη συνεχίζει να είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων με τάση αποκλιμάκωσης από το δεύτερο κριτήριο που είναι η ποιότητα.
• Μόνο 1 στους 2 θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2024 λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια και διαμονή.

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 23 - 29 Ιουνίου 2024 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.
Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:
• Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
• Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
• Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
• Το 42% (έναντι 49% το 2024) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
• Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
• Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
• Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων. Η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο (57%), αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση μειώνεται (από 69% το 2023) και είμαστε στα επίπεδα του 2022. Παράλληλα η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 27% των καταναλωτών, αλλά αυξάνεται από 16% του 2023. Άρα τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση με την «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο βασικά κριτήρια να κλείνει.
Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Οι κύριοι λόγοι είναι είτε το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η ανάδειξη της φυσικής κληρονομιάς και η τοπική ανάπτυξη πάνε μαζί

Μια ενδιαφέρουσα ημερίδα διοργάνωσαν η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου όπου παρουσίασαν τις δράσεις προώθησης του εναλλακτικού τουρισμού που έχουν χρηματοδοτηθεί από το ΠΕΠ Βορείου Αιγαίου
ΑΓΡΟΤΕΣ

Μεγάλο ζήτηση για χρηματοδότηση ομάδων παραγωγών

Κατατέθηκαν 247 προτάσεις με προϋπολογισμό 52,3 εκατ. ευρώ
ΕΛΛΑΔΑ

Η Lidl Ελλάς αυξάνει τον κατώτατο μισθό στα 1.050€ για τους εργαζομένους της

Επιπλέον, η εταιρεία προχωρά σε ενίσχυση του εισοδήματος της ομάδας της με επιπρόσθετες παροχές 5,5 εκατομμύρια ευρώ.
ΑΓΟΡΑ

Το Φυλλάδιο Lidl έχει βγει

Υψηλή ποιότητα, μοναδική φρεσκάδα και πάντα χαμηλές τιμές!
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Δριμεία επίθεση Σινάνη σε Στυλιανίδη

«Ο – καθ' ομολογίαν – υπό αποχώρηση Υπουργός» είναι η φράση που χρησιμοποιεί ο Δήμαρχος του Άη Στράτη για τον υπουργό Ναυτιλίας
ΕΛΛΑΔΑ

Οι πληρωμές από ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ έως 21 Φεβρουαρίου

Θα καταβληθούν 74,3 εκατ. ευρώ σε περισσότερους από 95.000 δικαιούχους
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Στην 18η θέση στις διεθνείς αφίξεις η Λέσβος

Το Βόρειο Αιγαίο βλέπει την τουριστική ανάπτυξη από μακριά...- Αποκαλυπτικά στοιχεία από την ανάλυση του ΙΝΣΕΤΕ των διεθνών αεροπορικών αφίξεων 2023 – 2024
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

«Τάλως» και «Θαλασσίτης» θα πάνε Καβάλα

Υποσχέσεις για προέκταση των δρομολογίων των οχηματαγωγών πλοίων από Μυτιλήνη σε Λήμνο - Καβάλα ή Θεσσαλονίκη
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα η συνάντηση αγροτών – υπουργών

Αμετακίνητη η κυβέρνηση στις θέσεις και τα μέτρα που ήδη έχει ανακοινώσει. Μεγάλη σύσκεψη των αγροτών το Σάββατο στο μπλόκο της Γυρτώνης
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΚΟΣΜΟΣ

Τουρκία: Ιδιότυπο μπλόκο στις εξαγωγές ελαιολάδου

Ξεπερνούν τους 450.000 τόνους οι ποσότητες ελαιολάδου που βρίσκονται στις δεξαμενές των ελαιουργείων
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Λήμνος ‑ Αη Στράτης: Χωρίς τέλος η ακτοπλοϊκή ταλαιπωρία

Ευτυχώς που υπάρχει και το Νήσος Σάμος για να σώσει την κατάσταση. Άκαρπη η συνάντηση των φορέων της Λήμνου με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.Έκτακτο δρομολόγιο από Μυτιλήνη προς Λήμνο – Καβάλα
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΟΡΑ

Ρεκόρ επισκεπτών και το 2024 στο Μουσείο «Ο κόσμος του ούζου»

Οι επισκέπτες του είχαν την ευκαιρία να ζήσουν από κοντά την ιστορία και την παράδοση στη γενέτειρα του Ούζου Πλωμαρίου