Συνεχίζουν να διεκδικούν βελτίωση του δρόμου Καλλονής – Σιγρίου
Επικίνδυνες ατέλειες διαπιστώνει η Επιτροπή αγώνα
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 11/6/2024

Νέα παρέμβαση της Επιτροπής Αγώνα για τον οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου, για τις επικίνδυνες ατέλειες στον οδικό άξονα Καλλονής – Σιγρίου. Ζητά να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα που εμφανίζει ο δρόμος ώστε να γίνει ασφαλείς για τα διερχόμενα οχήματα και να αποτραπεί ο κίνδυνος δυστυχημάτων. Η Επιτροπή απευθύνεται στο Δήμαρχο Δυτικής Λέσβου Ταξιάρχη Βέρρο, τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρα, την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, τους βουλευτές του νομού, τους προέδρους των τοπικών κοινοτήτων Αντίσσης, Ανεμώτιας και Καλλονής, καθώς και στους πολιτιστικούς και λοιπούς συλλόγους της περιοχής.
Η Επιτροπή δια της επιστολής που υπογράφει ο πρόεδρος της Τάκης Ιορδάνης, σημειώνει:
«Λίγες εβδομάδες προ των Ευρωεκλογών της 9ης τ.μ. και συγκεκριμένα τη 19/4/2024, πραγματοποιήθηκαν απ’ τον Πρωθυπουργό κ.Κυρ.Μητσοτακη και τον αρμόδιο Υπουργό Χρήστος Σταϊκούρα τα εγκαίνια του οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου.
Την 8/5/2024 έλαβα από τον Συνήγορο του Πολίτη (ΣτΠ) το με στοιχεία Α.Π.336180/ 22095//02.05.2024 έγγραφό του, (Συνημ.1) με Θέμα «Οδικός Άξονας “Καλλονής - Σιγρίου” -- επικινδυνότητα στο σημείο διασταύρωσης Αντίσσης – Λαψάρνων».
Αυτό, μου εστάλη μετά την προς αυτόν προ έτους προσφυγή/διαμαρτυρία μου, την από 19.05.2023, αφού για την προβληματική αυτή διασταύρωση είχαμε κατά καιρούς απευθυνθεί σ’ όλη την ιεραρχία του αρμοδίου Υπουργείου, αφ’ ότου τη διαπίστωσα το 2013. Στους Διευθυντές, Γενικούς Διευθυντές (έγγραφά μου, των: 12/’11/2013, 21/09/2016, 23.08.2019) και η Κοινότητα Αντίσσης με δικά της έγγραφα (22/07/2020, 27.01.2021), ως και στους Υπουργούς Κ. Α. Καραμανλή και Γ. Γεραπετρίτη (έγγραφά μου, της 14.11.2022 και 05/03/2023, αντίστοιχα). Στο προαναφερθέν έγγραφό μου, αφού εξέθετα το πώς είχε το πρόβλημα, κατέληγα:
«Η προβληματικότητα, της εν λόγω διασταυρώσεως, που αν μείνει ως έχει εξ αντικειμένου θα αποτελεί μία μόνιμη ανοικτή πληγή, ευελπιστώ ότι με τη δική σας παρέμβαση θα εκλείψει, το οξύ αυτό πρόβλημα θα λυθεί και έτσι θα υπάρξει η απαιτουμένη πρόληψη δυστυχημάτων που με μαθηματική ακρίβεια θα συμβούν και τελικά δεν θα βιώσουμε τις όποιες σχετικές τραγωδίες στο υπό θεώρηση σημείο του νέου αυτού οδικού άξονα.»
Ο ΣτΠ επί ένα σχεδόν χρόνο, έπραξε το οτιδήποτε μέσα στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του και μετά την πρέπουσα αλληλογραφία του με τους αρμοδίους του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, μου έγραφε στο ανωτέρω έγγραφό του.
«… η εν λόγω υπηρεσία (του Υπουργείου) ενημέρωσε την Αρχή πως με την υπ’ αρ. 261897/5-09-2023 Απόφαση της Δ/νουσας Υπηρεσίας, εγκρίθηκε η μελέτη εφαρμογής σήμανσης από χ.θ. 13+600 έως χ.θ. 13+900 του οδικού άξονα Καλλονής- Σιγρίου, με σκοπό την αύξηση της ασφάλειας του οδικού τμήματος της μελέτης μέσω της έγκαιρης και σαφούς προειδοποίησης – ενημέρωσης των οδηγών για τις υφιστάμενες συνθήκες που επικρατούν στο εν λόγω οδικό τμήμα, καθώς και την αύξηση της ορατότητας των οδηγών που προσεγγίζουν το οδικό τμήμα με τη χρήση εξοπλισμού (καθρέπτες) και εργασιών σε πρανές. Στο ίδιο έγγραφο περιγράφονται αναλυτικά οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις.»
Περάτωνε δε το κείμενό του αυτό, λέγοντας ότι λόγω των ανωτέρω «δεν υφίσταται αντικείμενο περαιτέρω διαμεσολάβησής του ΣτΠ και ο φάκελος της υπόθεσης θα τεθεί στο αρχείο».
Επί της ουσίας βέβαια, το πρόβλημα δεν έχει εκλείψει. Η χαίνουσα παγίδα στη διασταύρωση αυτή εξακολουθεί να υπάρχει, μέχρις ότου με παρέμβαση και του Δήμου μας προς όποιους αρμοδίους (Υπουργείο τώρα, ή Περιφέρεια μετά τον οριζόμενο χρόνο που ο άξονας αυτός θα περιέλθει στην αρμοδιότητά της) δοθεί επί τέλους η προσήκουσα λύση.
Πέραν της μη άρσης της επικινδυνότητας κατά τα προαναφερθέντα, αυτό το οποίο δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει είναι ότι με την χωρίς συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, αυθαίρετα, ο ~12 χιλιομέτρων αγροτικός δρόμος Αντίσσης – Λαψάρνων, γίνεται ~ 16 χιλιόμετρα.
Συγκεκριμένα, κατά τα αναφερόμενα στο «περί διαγραμμάτων» αυτό έγγραφο του Υπουργείου Μεταφορών & Υποδομών το υπ’ Α.Π. 17574/19.01.2024 (Συνημ. 2),αλλά και προηγούμενα έγγραφά τους, με την τοποθέτηση της διπλής συνεχόμενης στο μέσον του υπό θεώρηση οδικού άξονα γραμμής, τη σχετική «προειδοποίηση - ενημέρωση των οδηγών με την τοποθέτηση των απαιτουμένων πινακίδων» και την υποχρεωτική στροφή τους προς τα δεξιά, μέχρι να συναντήσουν τον κατά περίπτωση κόμβο (Ι.Κ. Αντίσσης στην Χ.Θ. 16+000 στην κάθοδο. και Ι.Κ. Ερεσού στην Χ.Θ. 12+000 στην άνοδο), ο επί αιώνων αγροτικός δρόμος Αντίσσης – Λαψάρνων των 12 χιλιομέτρων γίνεται στην μεν κάθοδο προς τα Λάψαρνα 16,48 (12+ 2Χ2,24 ) χιλιόμετρα στην δε άνοδο προς Άντισσα 15.52 (12 + 2Χ1,76) χιλιόμετρα. Κατ’ αυτό τον τρόπο, είναι αντιληπτό ότι το μεταφορικό κόστος των παραγωγών των Λαψάρνων (ελαιοκάρπου, μηδικής, γάλακτος κ.λπ.), αυξάνεται κατά περίπου 35 %. Άραγε το κόστος αυτό, ποιος το πληρώνει;
Ένα αντίστοιχο πρόβλημα και ασφαλώς μεγαλύτερης βαρύτητας παρουσιάσθηκε μετά τα εγκαίνια του άξονα Καλλονής - Σιγρίου, στη διασταύρωση αυτού με τον Καλλονής - Στύψη, στην περιοχής της Αγίας Τριάδας Καλλονής, όπου κι εκεί δεν υπάρχει κόμβος ή round about, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος αυτοκινητιστικών ατυχημάτων εκεί να είναι ιδιαίτερα αυξημένος, λόγω αυξημένης κίνησης οχημάτων. Αυτό το πρόβλημα ως εκ της σοβαρότητάς του, απασχόλησε το ΤΕΕ Βορ. Αιγαίου που έκανε σχετική παρέμβασή προς τους αρμοδίους, από τις πρώτες μέρες που παρεδόθη στο κοινό ο «Καλλονής - Σιγρίου».
Τέλος, δεν θα πρέπει να αγνοηθεί το ότι ο κόμβος ο προς Ανεμώτια, δεν έχει τοποθετηθεί ηλεκτροφωτισμός, μ’ όλους του κινδύνους που συνεπάγεται η παράλειψη αυτή για τροχαία εκεί ατυχήματα, λαμβάνοντας υπ’ όψη ότι στην περιοχή του, το μεν χειμώνα επικρατούν συνήθως συνθήκες έντονης ομίχλης, το δε καλοκαίρι υπάρχει αυξημένη κίνηση οχημάτων.
Περαίνων, θα ήθελα να αναφέρω ότι εμείς ως Επιτροπή Αγώνα, θα συνεχίσουμε την δραστηριότητά μας και παρακολουθώντας την εξέλιξη των προαναφερθέντων προβλημάτων θα παρεμβαίνουμε, μέχρις ότου τούτα βρουν την προσήκουσα λύση, πράγμα που θα καταστήσει το θεμελιώδη για τη χερσόνησο του Ορδύμνου αλλά και το σύνολο του νησιού μας αυτό οδικό άξονα, ασφαλή από κάθε άποψη.