Έρχονται οι πενταετίες συμβάσεις στις άγονες γραμμές
Πρώτη εμφάνιση του λιμανιού της Πέτρας στις γραμμές αποκλειστικής εξυπηρέτησης που προτείνει το υπουργείο Ναυτιλίας
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 24/4/2024
Ενδιαφέρουσες καινοτομίες περιλαμβάνει η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του υπουργείου Ναυτιλίας για την σύναψη συμβάσεων αποκλειστικής εξυπηρέτησης άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών. Πρόκειται για συμβάσεις που θα συναφθούν χωρίς μίσθωμα και παραδοσιακά καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν εκδηλώνει ενδιαφέρον σε αυτή πρόσκληση. Η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των αιτήσεων είναι η 30 Απριλίου του 2024 και οι συμβάσεις αφορούν την επόμενη δρομολογιακή περίοδο, δηλαδή 1 Νοεμβρίου 2024 – 31 Οκτωβρίου 2025. Η διαδικασία αυτή προηγείται του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές με την προσφορά μισθώματος. Επί της ουσίας οι γραμμές που περιλαμβάνονται στην παρούσα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι μια λίστα αιτημάτων που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Ναυτιλίας από διάφορους. Η πραγματική πολιτική βούληση του υπουργείου Ναυτιλίας θα αποτυπωθεί όταν θα δοθεί στην δημοσιότητα ο διαγωνισμός, για τις άγονες γραμμές, με την προσφορά μισθώματος.
Ωστόσο έχει ενδιαφέρον πως η πρόσκληση αφορά συμβάσεις ενός ως πέντε ετών, κάτι που σημαίνει πως ανοίγει ο δρόμος για να δούμε πολυετείς συμβάσεις ανάθεσης των άγονων γραμμών.
Οι γραμμές, που αφορούν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, για τις οποίες καλούνται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον οι ακτοπλοϊκές εταιρείες (χωρίς μίσθωμα) είναι:
1)Οι συνδέσεις με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (π.χ.) Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη – Λήμνος – Λέσβος με δύο δρομολόγια την εβδομάδα.
2)Οι συνδέσεις με τα λιμάνια της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης (π.χ. Θεσσαλονίκη ή Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου – Άγιος Κήρυκος Ικαρίας). Στις προτεινόμενες γραμμές για τις συνδέσεις με Καβάλα και Θεσσαλονίκη εντάσσεται και το λιμάνι του Σιγρίου (ως εναλλακτικά με το λιμάνι της Μυτιλήνης).
3)Στην άγονη γραμμή Λαύριο - Άη Στράτης - Λήμνος το υπουργείο Ναυτιλίας επιμένει να βάζει προσεγγίσει το λιμάνι των Μεστών της Χίου, για την καλοκαιρινή περίοδο. Με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια γραμμή που δεν εξυπηρετεί ούτε τους επιβάτες, ούτε τις μεταφορικές εταιρείες.
4)Για πρώτη φορά, στην πρόσκληση ενδιαφέροντος, βλέπουμε να προτείνονται προσεγγίσεις πλοίων στο λιμάνι της Πέτρας, ένα λιμάνι που μέχρι σήμερα ελάχιστα έχει αξιοποιηθεί ως επιβατικό λιμάνι.
5)Στις προτεινόμενες γραμμές προβλέπεται η σύνδεση της Χίου, της Λέσβου, της Λήμνου με τις Βόρειες Σποράδες και τα λιμάνια του Βόλου ή της Κύμης. Οι συνδέσεις με το λιμάνι της Κύμης ποτέ δεν έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των ακτοπλοϊκών εταιρειών καθώς βρίσκεται πολύ μακριά από την Αθήνα και με οδικό δίκτυο που δεν βοηθά στην γρήγορη προσέγγιση στο λιμάνι. Η σύνδεση με τον Βόλο έχει τεθεί ως αίτημα που από πολλές πλευρές μένει να δούμε αν θα υπάρξει ενδιαφέρον.