Προς 10ετείς συμβάσεις στις άγονες γραμμές
Εργαλείο για έμμεση χρηματοδότηση των ακτοπλοϊκών εταιρειών γίνονται οι συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 8/3/2024
Ένα έμμεσο τρόπο για να χρηματοδοτήσεις τις ακτοπλοϊκές εταιρείες έχει βρει το υπουργείο Ναυτιλίας στην προσπάθεια τους να κατασκευάσουν νέα πλοία. Είναι οι πολυετείς συμβάσεις ανάθεσης των άγονων γραμμών.
Οι συμβάσεις αυτές, που πιθανότατα θα είναι 10ετούς διάρκειας θα δώσουν την δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να απευθυνθούν στις τράπεζες και να ζητήσουν δάνεια για την κατασκευή νέων πλοίων δίνοντας ως εγγύηση τα έσοδα που έχουν διασφαλίσει ότι θα εισπράξουν από τις άγονες γραμμές. Φυσικά οι πόροι αυτοί δεν αρκούν για να καλυφθούν τα κεφάλαια που απαιτούνται για την κατασκευή νέων πλοίων που μάλιστα θα πρέπει να είναι φιλικά στο περιβάλλον.
Ωστόσο οι πόροι αυτοί, περίπου 150 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, είναι ένα σημαντικό δέλεαρ. Βέβαια οι κοινωνίες των νησιών δεν βλέπουν με καθόλου θετικό μάτι τις 10ετείς συμβάσεις καθώς έχουν την αρνητική εμπειρία της δεκαετίας του 2000. Επιπλέον φοβούνται πως θα παγιωθεί η δρομολόγηση στις άγονες γραμμές πλοίων μεγάλης ηλικίας που αναπτύσσουν μικρές ταχύτητες.