× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ψηφιακό παιχνίδι με το Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης

Από τους μαθητές του Εσπερινού Μυτιλήνης

Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 11/6/2021

Ψηφιακό παιχνίδι με το Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης
' χρόνος ανάγνωσης

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄  Γυμνασίου, της Γ΄ Γυμνασίου και της Β΄ Λυκείου του Εσπερινού Γυμνασίου Μυτιλήνης με Λυκειακές Τάξεις «υιοθέτησαν», στο πλαίσιο ειδικού προγράμματος το Αρχαίο Θέατρο της Μυτιλήνης, το οποίο, θυμίζουμε βρίσκεται  απέναντι από το κοιμητήριο της Αγίας Κυριακής, στην περιοχή του  «Συνοικισμού» της πόλης. Υπεύθυνες καθηγήτριες ήταν οι φιλόλογοι, Δέσποινα Βερρή και  Ευθαλία Χατζηδημητρίου.

Στις σχετικές συνδέσεις στο τέλος του κειμένου μπορείτε να παίξετε κι εσείς το διαδικτυακό παιχνίδι και να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η αναστολή λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων, αλλά και των αρχαιολογικών χώρων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, δεν επέτρεψε τη δια ζώσης επίσκεψη στον χώρο του Αρχαίου Θεάτρου της Μυτιλήνης, με αποτέλεσμα η όλη δράση, που διήρκεσε τρεις διδακτικές ώρες, να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αρχικά, οι μαθητές ήρθαν σε επικοινωνία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου, με αποτέλεσμα να δοθεί χρήσιμο υλικό στους μαθητές για το Αρχαίο  Θέατρο της Μυτιλήνης. Στα μέσα Μαρτίου έγινε μια διαδικτυακή συνάντηση των μαθητών και των καθηγητών με τον αρχαιολόγο, Ιωάννη Κουρτζέλλη της Εφορείας Αρχαιοτήτων, ο οποίος παρείχε στους μαθητές επιστημονικά εμπεριστατωμένες πληροφορίες για το σημαντικό αυτό οικοδόμημα. Οι μαθητές-ξεναγοί με μια παρουσίαση  power point που δημιούργησαν, αφού ερεύνησαν  και βρήκαν  πληροφορίες  για τη γένεση και τις απαρχές του  αρχαίου ελληνικού δράματος,  ως ένα από τα σημαντικά πνευματικά  δημιουργήματα  το ελληνικού  πολιτισμού, παρουσίασαν την ιστορική διαδρομή του μνημείου, καθώς και τις χρήσεις του στο παρελθόν και στη σύγχρονη εποχή. Μετά τη διαδικτυακή περιήγηση ακολούθησε συζήτηση αναφορικά με τη σχέση των μαθητών/τριών με το θέατρο αλλά και, γενικότερα, με άλλους χώρους πολιτισμού.

Στόχος και επιθυμία των εκπαιδευτικών και μαθητών, είναι, όταν το επιτρέψουν οι επιδημιολογικές συνθήκες της πόλης μας, να επισκεφτούν το χώρο του θεάτρου ως σύνολο και να βιώσουν  μία διαφορετική εμπειρία ξενάγησης από τους  μαθητές στον ενεργό ρόλο του ξεναγού, καθώς και να δραματοποιήσουν σκηνές από τις τραγωδίες της «Ελένης» του Ευριπίδη και της  « Αντιγόνης» του Σοφοκλή που διδάσκονται.

 Το Αρχαίο Θέατρο

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το αρχαίο θέατρο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Λέσβου, αλλά και του αρχαίου κόσμου ευρύτερα. Συνδέεται με την επέκταση της αρχαίας Μυτιλήνης στη στεριά. Η πρώτη φάση της οικοδόμησής του  χρονολογείται στα πρώιμα ελληνιστικά χρόνια (τέλη 3ου - αρχές 2ου αι. π.Χ.). Σήμερα, σώζονται αρχιτεκτονικά μέλη της τελευταίας οικοδομικής του φάσης.

    Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, το θέατρο της Μυτιλήνης αποτέλεσε το πρότυπο, πάνω στο οποίο βασίστηκε η κατασκευή των μόνιμων – λίθινων θεάτρων της Ιταλίας. Αυτό συνέβη, όταν ο Πομπήιος, έχοντας στενή σχέση με τον Λέσβιο ιστορικό και λόγιο Θεοφάνη, επισκέφτηκε τη Μυτιλήνη το 62 π.Χ και την απάλλαξε από δυσμενείς οικονομικές κυρώσεις. Η πόλη γιόρτασε τον θρίαμβο του Ρωμαίου αυτοκράτορα στο θέατρο. Ο Πομπήιος θαύμασε το θέατρο και έδωσε την εντολή στους αρχιτέκτονές του να το σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν στη Ρώμη ένα αντίγραφό του, μεγαλύτερο όμως και λαμπρότερο.

Αρχιτεκτονικά, το θέατρο διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά των αρχαίων ελληνικών θεάτρων και παρουσιάζει ομοιότητες κυρίως με τα θέατρα της Μ. Ασίας. Το πεταλόσχημο κοίλο του, διαμέτρου 124 μέτρων, σκαμμένο στον βράχο, υπολογίζεται ότι είχε χωρητικότητα 18.000 θεατών. Ήταν καλυμμένο με μαρμάρινα εδώλια, ενώ η ορχήστρα ήταν κυκλική. Υπήρχαν, επιπλέον, δύο καμαροσκεπή  δωμάτια σκαμμένα στον βράχο του κοίλου. Τη σκηνή αποτελούσαν τέσσερις χώροι με κίονες δωρικού και ιωνικού ρυθμού. Δύο διάδρομοι, οι πάροδοι τη διακρίνουν από το κοίλο. Στην προεδρία του κοίλου υπήρχε  θρόνος ο οποίος προοριζόταν αρχικά για τον ιερέα του Απόλλωνα και τελικά για τον ρήτορα- πολιτικό Ποτάμωνα, γιο του φιλοσόφου Λεσβώνακτα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα μέσα του 2ου αι. μ.Χ., δηλαδή στα ρωμαϊκά χρόνια, αφαιρέθηκαν τα μπροστινά εδώλια και κατασκευάστηκε ένας ψηλός αναλημματικός τοίχος, περιμετρικά της ορχήστρας, για να προστατευτούν οι θεατές των χαμηλότερων θέσεων από τα βίαια δρώμενα, καθώς πλέον το θέατρο λειτουργούσε ως αρένα.

Το θέατρο εγκαταλείφθηκε κατά την ύστερη αρχαιότητα, καθώς καταστράφηκε, πιθανότατα, από σεισμό.

          Το 1967, το Αρχαίο Θέατρο της Μυτιλήνης ανακηρύχθηκε αρχαιολογικός χώρος και έκτοτε γίνονται σε αυτό αναστηλωτικές εργασίες. Tα τελευταία χρόνια στον χώρο του πραγματοποιούνται πολιτιστικές εκδηλώσεις, κυρίως θεατρικές παραστάσεις, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Το διαδραστικό παιχνίδι

Παράλληλα, οι μαθητές επιμελήθηκαν τη δημιουργία ηλεκτρονικού διαδραστικού παιχνιδιού στο Kahoot 

α/ στα ελληνικά:

 https://kahoot.it/challenge/05267592?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1622563149195,

β/ στα αγγλικά https://kahoot.it/challenge/02931078?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1623172948885 ,

γ/ στα φαρσί https://kahoot.it/challenge/07221916?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1623172792525

δ/ και στα αραβικά  https://kahoot.it/challenge/09261973?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1623173215245 ,

έβγαλαν φωτογραφίες από το αρχαίο θέατρο της Μυτιλήνης ( κάποιοι μαθητές το επισκέφτηκαν στον ελεύθερο χρόνο τους ) και έγραψαν άρθρο στο ηλεκτρονικό περιοδικό:  «Η Εσπερινή Φωνή της Β΄ Γυμνασίου» https://schoolpress.sch.gr/esperinhfvnh/archives/156 με  θέμα το Αρχαίο Θέατρο της Μυτιλήνης, σε μία προσπάθεια προβολής του μνημείου και παρότρυνσης και άλλων συμμαθητών τους να το επισκεφτούν με την πρώτη ευκαιρία.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΕΚΤΑΚΤΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Βρέθηκε απαγχονισμένος στο κοιμητήριο της Αγίας Κυριακής στη Μυτιλήνη

Δεν υπάρχουν ενδείξεις εγκληματικής ενέργειας
ΑΤΖΕΝΤΑ

Ποδήλατο, συνεργασίες και βιώσιμη κινητικότητα στη Λέσβο

Ο Ποδηλατικός Σύλλογος γιορτάζει την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας με εκδηλώσεις και διεθνείς συμμετοχές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ευχές του Πανάγου Κουφέλου για τη νέα σχολική χρονιά

«Ας κάνουμε το ταξίδι της μάθησης μια εμπειρία πλούσια και ουσιαστική»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Επένδυσε στο μέλλον του παράκτιου περιβάλλοντος

Επίλεξε το μοναδικό στην Ελλάδα Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) στην «Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιων Περιοχών» του Τμήματος Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Καταδίκη τεσσάρων αστυνομικών για «απελευθέρωση κρατουμένου»

Η υπόθεση με τον Τούρκο κρατούμενο που πήδηξε στη θάλασσα από το πλοίο «Αριάδνη» έφερε στο εδώλιο τους συνοδούς του
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Περιοδεία του Εργατικού Κέντρου Λέσβου στην Καλλονή

Κάλεσμα σε μαζική συμμετοχή στο σημερινό συλλαλητήριο και προετοιμασία για την απεργία της 1ης Οκτώβρη
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

«HELP» για τις μητέρες με βιωματική διαλεκτική συζήτηση

Άγχος, μαθησιακές δυσκολίες και αυτοεκτίμηση παιδιών στο τραπέζι του διαλόγου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κατατακτήριες εξετάσεις στο Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης

Αιτήσεις συμμετοχής έως 21 Σεπτεμβρίου
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Χτύπησε το πρώτο κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά στη Λέσβο

Τα βιβλία σε δημοτικά από αύριο, σε γυμνάσια και λύκεια από σήμερα
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Σχολεία χωρίς δασκάλους και ειδικότητες στην έναρξη της χρονιάς

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λήμνου καταγγέλλει ελλείψεις άνω των 20 εκπαιδευτικών, κλειστά τμήματα ένταξης και ανυπαρξία βασικών ειδικοτήτων
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Νέες αφίξεις και σχολική ένταξη προσφυγόπουλων στη Μυτιλήνη

Σταθερά κάτω από 1.000 οι διαμένοντες αιτούντες άσυλο στον Καρά Τεπέ
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΑΓΟΡΑ

Η τεχνητή νοημοσύνη στη Σχολή Πληροφορικής Πλάτωνος

Η συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση παιδιών του Δημοτικού