Το Δ. Σ. της ΕΛΜΕ, με ανακοίνωσή του στις 13 Δεκεμβρίου με αφορμή την απαράδεκτη εγκύκλιο για τα τηλε-διαγωνίσματα, απαίτησε, ανάμεσα στα άλλα την παράταση για ικανό διάστημα του Α’ Τετραμήνου, ώστε να διδαχθεί δια ζώσης η ύλη, να υπάρχει χρόνος για την ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών. Παράλληλα η ΟΛΜΕ σε ανακοίνωσή της στις 14 Δεκεμβρίου υπογράμμιζε τη δυνατότητα να ληφθεί υπόψη μόνο ο βαθμός του Β’ Τετραμήνου, σε περίπτωση που συνεχιζόταν η καραντίνα και μετά τις γιορτές (όπως και έγινε).
Σημειώνουμε επίσης, ότι ο βαθμός του 4μήνου είναι ένας από τους δείκτες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δεν είναι κάτι περισσότερο από μια αποτύπωση της συλλογικής προσπάθειας που καταβάλλεται μέσα στην σχολική αίθουσα, σε συνδυασμό με την ατομική προσπάθεια του κάθε μαθητή σε συγκεκριμένο, οικογενειακό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο.
Η αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων δεν είναι αυτοσκοπός· είναι εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, και για να επιτελεί το ρόλο της πρέπει να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία άξια να δώσει στο μαθητή τα εφόδια, για να ανταποκριθεί στους διδακτικούς στόχους.
Δύο μήνες μετά και τα σχολεία παραμένουν κλειστά.. Το Υπουργείο ανακοίνωσε το άνοιγμα των σχολείων την 1η Φεβρουαρίου χωρίς να έχει πάρει κανένα μέτρο για το ασφαλές τους άνοιγμα .
Όλο αυτό το διάστημα οι εκπαιδευτικοί κάνουν ό, τι μπορούν για να κρατήσουν ζωντανή την επαφή των παιδιών με το σχολείο, πίσω από μία κάμερα και ένα μικρόφωνο. Είναι όμως σαφές ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέχει από κάθε έννοια εκπαίδευσης όπως τη γνωρίζουμε και όπως είναι η διά ζώσης εκπαίδευση.
Οι ανισότητες στην πρόσβαση χιλιάδων μαθητών, η σύνδεση μέσα ένα κινητό τηλέφωνο εκ των πραγμάτων αποκλείουν μαθητές ή δυσκολεύουν αφάνταστα την κατανόηση νέων εννοιών πόσο μάλλον την εμπέδωσή τους.
Οι καθηγητές δεν έχουμε δει τα πρόσωπα των μαθητών μας εδώ και δύο μήνες, πολλοί δεν τα έχουν δει και καθόλου, αφού προσλήφθηκαν λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Στα πλαίσια αυτά, πολλοί εκπαιδευτικοί αρνήθηκαν ορθά να βάλουν τηλε-διαγωνίσματα, αρνούμενοι να γίνουν συμμέτοχοι-συνδιαμορφωτές στο κακόγουστο σκηνικό που έστησε το Υπ. Παιδείας, στην προσπάθειά του να κρύψει τις ευθύνες του και να αποδείξει ότι όλα βαίνουν καλώς, και ότι δεν έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος και στην τρέχουσα σχολική χρονιά, αφού γίνεται τηλεκπαίδευση. Η διά ζώσης εκπαίδευση είναι αναντικατάστατη!
Το Υπουργείο Παιδείας, κάτω από την κατακραυγή άλλαξε στάση και ουσιαστικά πήρε πίσω την εγκύκλιο για τα τηλε-διαγωνίσματα. Έδωσε τη δυνατότητα και στα Γυμνάσια (στα Λύκεια ίσχυε) για δύο διαγωνίσματα στο Β’ Τετράμηνο, παραδεχόμενο ουσιαστικά ότι δεν μπορεί να γίνει ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών πίσω από μία κάμερα. Είναι πέρα για πέρα αντιπαιδαγωγικό, γελοιοποίηση ουσιαστικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ωστόσο, επιμένει να ζητά βαθμολογία για το Α’ Τετράμηνο.
Ερωτήματα και προβληματισμοί που διατυπώνουμε εδώ και μήνες, χωρίς να ιδρώνει το αυτί του Υπουργείου.
Παίρνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και λειτουργώντας πρώτα και κύρια σαν παιδαγωγοί, η ΕΛΜΕ Λέσβου προτρέπει τους συναδέλφους να αξιοποιήσουν την δυνατότητα, να δοθεί μία βαθμολογία για τα δύο τετράμηνα στο επόμενο τετράμηνο, με ανοιχτά σχολεία. Η νομοθετική αυτή δυνατότητα και ο σχετικός προβληματισμός διατυπώθηκε και από Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου στην ενημερωτική συνάντηση του 1ου ΠΕΚΕΣ στις 19/1. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η ΕΛΜΕ θα έρθει σε αντιπαράθεση με συναδέλφους που θα εκτιμήσουν διαφορετικά.
Έχουμε δεκάδες τρόπους να επιβραβεύσουμε, να στηρίξουμε τους μαθητές μας και φυσικά τη δυνατότητα να βάλουμε βαθμό στο Β’ Τετράμηνο, ελπίζοντας να έχουμε δει επιτέλους από κοντά τους μαθητές μας.
Απαιτούμε: