«Μόνο το 10% του τζίρου αναπληρώνουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα»
Συνέντευξη του καταστηματάρχη εποχικών ειδών Βαγγέλη Μολυβιάτη. Περιγράφει την κατάσταση στην αγορά της Μυτιλήνης και τη στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Γράφει η ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ Δημοσίευση 3/12/2020
Με τηλεφωνικές παραγγελίες και διαδικτυακά καταστήματα, επιχειρούν να δραστηριοποιηθούν οι επιχειρηματίες και έμποροι εποχικών ειδών της Μυτιλήνης, ενόψει των Χριστουγέννων, με δεδομένο ότι ακόμη δεν υπάρχει η παραμικρή επίσημη ανακοίνωση από την κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία για το αν και πότε θα ανοίξει το λιανικό εμπόριο.
Χάθηκε το Πάσχα, τώρα χάνονται τα Χριστούγεννα
Μιλώντας στο «Ν» και στην εκπομπή «Πρωινοί Διάλογοι» ο ιδιοκτήτης καταστημάτων εποχικών ειδών στην πόλη της Μυτιλήνης, Βαγγέλης Μολυβιάτης αναφέρθηκε στις δυσκολίες της περιόδου και στην κατάσταση που επικρατεί στην αγορά. «Δυστυχώς για τα καταστήματα που εμπορεύονται εποχικά είδη, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Η πρώτη καραντίνα συνέπεσε με την περίοδο του Πάσχα και έτσι έμειναν στις αποθήκες μας όλα τα είδη που είχαμε αγοράσει από τους προμηθευτές μας, παιχνίδια, λαμπάδες, διακοσμητικά είδη. Παράλληλα λίγες μέρες νωρίτερα, λόγω των ταραχών στο νησί μας και της αναστάτωσης που προκλήθηκε από τα γεγονότα της Καράβας χάθηκε όλη η τελευταία εβδομάδα της Αποκριάς. Τώρα διαπιστώνουμε ότι κινδυνεύουν να χαθούν και τα Χριστούγεννα αφού μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο για το αν και πότε θα ανοίξει η αγορά. Για τους καταστηματάρχες ωστόσο τα έξοδα τρέχουν, οι προμηθευτές πρέπει να πληρωθούν ακόμη και αν δεν πουληθούν τα είδη που έχουμε αγοράσει. Γενικά η φετινή σεζόν από το Σεπτέμβρη και μετά ήταν αρκετά δύσκολη για τα καταστήματα διότι οι έμποροι δεν μπορούσαν να προβλέψουν πως θα εξελιχθούν τα πράγματα και να κινηθούν ανάλογα σε επίπεδο παραγγελειών».
2 στους 10 μόνο Μυτιληνιοί
Αναφερόμενος ο Βαγγέλης Μολυβιάτης στο ζήτημα της λειτουργίας του e-shop το οποίο διαθέτει η επιχείρησή του, εδώ και τρία χρόνια σημείωσε ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα, λειτουργούν επικουρικά του φυσικού καταστήματος μιας επιχείρησης και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αναπληρώσει το χαμένο τζίρο.
«Τις ημέρες αυτές η επιχείρησή μας, λειτουργεί μέσω του e-shop εξυπηρετώντας παραγγελίες σε όλη την Ελλάδα. Αυτό που μας κάνει μεγαλύτερη εντύπωση και είναι ίσως και το παράπονό μας ως κατάστημα, είναι ότι 8 στις 10 παραγελείες προέρχονται από καταναλωτές εκτός Λέσβου, οι οποίοι μας εντοπίζουν έπειτα από αναζήτηση στο διαδίκτυο, πιθανόν γράφοντας το όνομα ή τον κωδικό του προϊόντος που ψάχνουν. Μόνο 2 από τις 10 παραγελείες προέρχονται από κατοίκους του νησιού μας, παρά το γεγονός ότι η παράδοση των προϊόντων γίνεται εντελώς δωρεάν και με ασφάλεια στον προσωπικό χώρο του καταναλωτή. Σε κάθε περίπτωση πάντως ο τζίρος από τα e-shop δεν ξεπερνά το 10% του τζίρου ενός φυσικού καταστήματος».
Καλύτερα στο κατάστημα
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης του ο Βαγγέλης Μολυβιάτης επισημαίνει πως αν ανοίξουν τελικά τα καταστήματα έστω και στο παρά πέντε των Χριστουγέννων ο κοσμος θα προτιμήσει και θα επιλέξει τις αγορές από φυσικό κατάστημα γνωρίζοντας ότι έτσι έχει καλύτερη και αμεσότερη επαφή με το προϊόν.
«Έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι από τις μικρές επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ο ιός δεν μεταδίδεται. Άλλωστε οι καταναλωτές μπαίνουν στα καταστήματα, συντονισμένα, φορώντας μάσκα, δεν έρχονται σε στενή επαφή με τους πωλητές και αποχωρούν σε σύντομο διάστημα αφού κάνουν τα ψώνια τους. Πάνω απ’ όλα προέχει η υγεία και η βελτίωση της επιδημιολογικής κατάστασης ώστε να επιστρέψουμε όλοι με ασφάλεια στην καθημερινότητά μας. Από εκεί και πέρα ελπίζουμε να ανοίξουν τα καταστήματα μερικές ημέρες πριν τις γιορτές ώστε οι συμπολίτες μας να προγραμματίσουν και να οργανώσουν τα ψώνια τους με ασφάλεια και χωρίς άγχος».