
Η συνολική επιβατική κίνηση στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece δείχνει άνοδο για την Ελλάδα το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2025, με σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά αεροδρόμιο. Σε αυτό το πλαίσιο, το αεροδρόμιο Μυτιλήνης, ένα μικρό περιφερειακό αεροδρόμιο, δεν δείχνει να έχει σημαντική δυναμική ανάπτυξης, ωστόσο παρουσιάζει σταθερή πορεία με μικρά ποσοστά αύξησης των επιβατών του, που οφείλεται κυρίως στις πτήσεις εσωτερικού και λιγότερο στις διεθνείς πτήσεις.
Τα στοιχεία που αφορούν το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης δείχνουν πως η πορεία του συνδέεται άμεσα με τις τουριστικές προοπτικές του νησιού. Το 2025 καταγράφεται συνολική επιβατική κίνηση 527.571 επιβατών, έναντι 509.066 το 2024, με αύξηση 3,6%, το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου.
• Εγχώρια κίνηση: 345.679 επιβάτες το 2025 έναντι 331.475 το 2024, αύξηση 4,3%.
Η άνοδος της εγχώριας κίνησης δείχνει πως οι μετακινήσεις από Αθήνα και Θεσσαλονίκη προς το νησί διατηρούνται έντονες, με τάση ενίσχυσης. Την ίδια περίοδο οι πτήσεις στις γραμμές εσωτερικού αυξήθηκαν κατά 9,3%, δηλαδή με υπερδιπλάσιο ποσοστό από τους επιβάτες, στοιχείο που δείχνει έναν κορεσμό.
• Διεθνής κίνηση: 181.892 επιβάτες έναντι 177.591 το 2024, αύξηση 2,4%.
Η διεθνής άνοδος παραμένει μικρή, δείχνοντας ότι – παρά το καλό κλείσιμο της φετινής σεζόν – το μερίδιο των απευθείας ξένων αφίξεων στη Λέσβο εξακολουθεί να κινείται σταθερά αλλά όχι εντυπωσιακά. Οι διεθνείς πτήσεις αυξήθηκαν με ρυθμό 2,3%, δηλαδή ίδιο με το ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης, εξέλιξη απόλυτα αναμενόμενη.
Σύγκριση με άλλους νησιωτικούς προορισμούς
Το αεροδρόμιο Οδυσσέας Ελύτης της Μυτιλήνης εμφανίζει πιο συγκρατημένη αύξηση σε σχέση με νησιά που έχουν πλέον ισχυρό brand στις τουριστικές αγορές του εξωτερικού. Για παράδειγμα:
• Η Κως σημειώνει αύξηση 3,4%
• Η Ρόδος 2,3%
• Η Σκιάθος 6,4%
• Η Κέρκυρα 6%
• Η Θεσσαλονίκη 7,9%
Την ίδια ώρα, προορισμοί όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη δείχνουν μείωση στη διεθνή κίνηση, στοιχείο που πιθανόν δηλώνει κορεσμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Μυτιλήνη βρίσκεται στη «μεσαία κατηγορία» των περιφερειακών αεροδρομίων: δεν πλήττεται από μείωση, αλλά δεν σημειώνει και εντυπωσιακή άνοδο. Η αύξηση 3,6% καταγράφει μια σταθερότητα που για τη Λέσβο θεωρείται θετική, δεδομένης της δυσκολίας προσέλκυσης νέων τουριστικών ροών από το εξωτερικό. Ταυτόχρονα όμως η μικρή αύξηση της επιβατικής κίνησης σε σχέση με την αύξηση των πτήσεων δείχνει πως οι οικονομικές συνθήκες στο νησί αδυνατούν να καλύψουν την αυξημένη προσφορά αεροπορικών θέσεων στις πτήσεις εσωτερικού.
Σταθερή άνοδος, αλλά όχι για όλα τα αεροδρόμια
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Fraport Greece, η συνολική επιβατική κίνηση για όλα τα αεροδρόμια φτάνει τα 35.283.253 επιβάτες έναντι 34.344.968 το 2024, παρουσιάζοντας αύξηση 2,7%. Η διεθνής κίνηση σημείωσε αύξηση 3,5%, ενώ η εγχώρια κατέγραψε οριακή μείωση 0,3%. Το συμπέρασμα είναι ότι η ενίσχυση της επιβατικής κίνησης προήλθε κυρίως από την άνοδο του εξωτερικού.
Αυτή η τάση δεν αφορά όλα τα αεροδρόμια. Ορισμένοι προορισμοί, όπως η Ρόδος, η Κεφαλονιά και τα Χανιά, κατέγραψαν σταθερές έως ισχυρές αυξήσεις, ενώ άλλα – όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη – έδειξαν μικρή κάμψη, ιδίως στο κομμάτι των διεθνών αφίξεων.
Η πορεία της Μυτιλήνης είναι θετική, ειδικά αν ληφθούν υπόψη οι απώλειες που προαναγγέλλονται για το 2026 σε επίπεδο charter. Ωστόσο, τα δεδομένα του πίνακα δείχνουν ότι το αεροδρόμιο διατηρεί σταθερότητα, χωρίς να ακολουθεί τα μεγάλα άλματα που καταγράφουν άλλοι προορισμοί του Αιγαίου.
Όσοι πριν από μια δεκαετία υποστήριζαν την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της χώρας με έμφαση τόνιζαν πως η εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείρισή τους θα φέρει σε αυτά νέες αεροπορικές εταιρείες και έτσι θα αναπτυχθεί η τουριστική κίνηση σε νησιά όπως η Λέσβος. Ωστόσο η ζωή απέδειξε, ως τώρα, πως οι νέες εταιρείες δεν ήρθαν στο Οδυσσέας Ελύτης· μόνο κάποιες επενδύσεις εκσυγχρονισμού έγιναν, οι οποίες φυσικά και θα μπορούσαν να έχουν γίνει από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Συμπέρασμα
Η επιβατική κίνηση της Μυτιλήνης για το 2025 αποτυπώνει μια θετική αλλά ήπια ανοδική πορεία. Δεν υπάρχουν απώλειες, η ανάπτυξη συνεχίζεται και το αεροδρόμιο κινείται ανοδικά σε σχέση με το 2024. Ωστόσο, η εικόνα δείχνει ότι χωρίς ισχυρότερη διεθνή παρουσία, η Λέσβος θα συνεχίσει να διατηρεί μια σταθερή αλλά περιορισμένη δυναμική σε σχέση με άλλα νησιά, καθώς η εσωτερική επιβατική κίνηση δείχνει πως βρίσκεται κοντά στο να πιάσει «ταβάνι».
Τι θα μπορούσε να αλλάξει αυτή την εικόνα; 1) Να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός στις πτήσεις εσωτερικού με τη δραστηριοποίηση νέων εταιρειών ώστε να μειωθούν οι τιμές των εισιτηρίων, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. 2) Να οργανωθεί επιθετική προσέγγιση νέων τουριστικών αγορών, ιδιαίτερα για την αρχή και το τέλος της τουριστικής περιόδου, ώστε να αυξηθούν σημαντικά οι διεθνείς πτήσεις κατά τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο.