× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Σειρά τα αναπάντητα ερωτήματα

Νέα στοιχεία για την ΑΕΝΑΛ και το συσκευαστήριο της Lesvoshop

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 5/5/2021

Σειρά τα αναπάντητα ερωτήματα

10 χρόνια από το κλείσιμο των καταστημάτων Lesvoshop της ΑΕΝΑΛ νέα στοιχεία έρχονται στην δημοσιότητα που φωτίζουν πτυχές της υπόθεσης. Ταυτόχρονα νέα ερωτήματα αναδύονται για την κατάρρευση της προσπάθειας να δημιουργηθεί ένα επιχειρηματικό σχήμα, υπό την τότε Νομαρχία, που θα προωθεί τα προϊόντα της Λέσβου και της Λήμνου στην αγορά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μια προσπάθεια που ξεκίνησε με πολύ θετικές προοπτικές, αγκαλιάστηκε από τους κατοίκους και τους επισκέπτες των νησιών, αλλά κατέρρευσε με τραγικό τρόπο αφήνοντας πίσω χρέη αρκετών εκατομμυρίων ευρώ σε προμηθευτές, εργαζόμενους και την υπό εκκαθάριση Συνεταιριστική Τράπεζα Λέσβου Λήμνου.


Το σημείο καμπής για την κατάρρευση της ΑΕΝΑΛ και της θυγατρικής της Lesvoshop A.E. ήταν η αποτυχία να δημιουργηθεί και να λειτουργήσει το συσκευαστήριο στην Παγανή Μυτιλήνης, παρότι το επενδυτικό σχέδιο είχε ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο και η εταιρεία θα λάμβανε την προβλεπόμενη επιδότηση, αν η επένδυση ολοκληρώνονταν.


Στις 17 Νοεμβρίου 2008, ο τότε Διευθυντής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Νομαρχίας Στέφανος Αγαπητός στέλνει έγγραφο στην Lesvoshop A.E. στην οποία καταγράφει αναλυτικά τις ελλείψεις και τα προβλήματα που υπάρχουν και πρέπει να αντιμετωπισθούν προκειμένου η εταιρεία να μπορέσει να εκταμιεύσει την επιχορήγηση που δικαιούται από τον αναπτυξιακό νόμο. Συγκεκριμένα αναφέρονται τα ακόλουθα:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 “ΦΕΚ στο οποίο έχει δημοσιευθεί το ισχύον Διοικητικό Συμβούλιο και η νόμιμη εκπροσώπηση της εταιρείας.

 Δημοσίευση του τελευταίου ισολογισμού θα έπρεπε να είχε δημοσιευθεί από τον Ιούνιο 2008 όπως επισημάνθηκε στην τελευταία σύσκεψη.

 Ισχύουσα άδεια εγκατάσταση και λειτουργίας από την Διεύθυνση Βιομηχανίας και Ορυκτού Πλούτου, η οποία απαραίτητα θα περιλαμβάνει και την δραστηρότητα της μεταποίησης. Επιπροσθέτως επισημαίνουμε ότι η Έκθεση Ελέγχου αναφέρει ότι έχετε υποβάλει στο Τμήμα Βιομηχανίας τροποποιημένη μηχανολογική μελέτη και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Είναι απαραίτητο να ενημερώσετε τι αφορούν οι πιο πάνω τροποποιήσεις σε σχέση με τις αρχικές μελέτες και υποβάλλετε τις αντίστοιχες νέες άδειες. Επισημαίνουμε ότι η Υπηρεσία μας με έγγραφό της (ΑΠ.21767/1.2.08) ζήτησε από την Δ/νση Βιομηχανίας τις αντίστοιχες διευκρινήσεις και μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει η Υπηρεσία απάντηση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 Πρακτικό της Γενικής Συνέλευσης που αναφέρεται στην τελική επιλογή του κατασκευαστή – προμηθευτή.

 Όπως προκύπτει από την έκθεση ελέγχου υπάρχει πρόβλημα στον μηχανολογικό εξοπλισμό, δεδομένου ότι δεν προσκομίσθηκαν στο Όργανο Ελέγχο τα εγχειρίδια οδηγιών χρήσης και συντήρησης καθώς επίσης και τις δηλώσεις συμμόρφωσης CE, εγγυήσεις κλπ στα πιο κάτω μηχανήματα. 1) Αυτόματο σύστημα τροφοδοσίας καπακίων, 2) Αυτόματο ταποτικό μηχάνημα για καπάκια kkm/76, 3) Αυτόματο σύστημα τροφοδοσίας καπακίων, τύπου P2, 4) Καψιλιέρα με κοντρόλ ποιοτικού ελέγχου, 5) σύστημα πλύσης, αποστείρωσης, στεγνώματος βάζων/ vacuum.

 Από το Όργανο Ελέγχου δεν μπόρεσε να γίνει η ταυτοποίηση του αυτόματου γεμιστικού ρευστών (Αριθμ. Τιμ. 002-15.9.06) και της καψιλιέρας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 Δεν διευκρινίσθηκε γιατί δεν υπήρξε κατά την περίοδο του ελέγχου ο εκτυπωτής inject και ο ηλεκτρονικός πίνακας (Αρ. Τιμ. 0002/15.9.06) που είναι απαραίτητα για την λειτουργία του μηχανολογικού εξοπλισμού.

 Τεχνική περιγραφή του επενδυτικού έργου (ανά κατηγορία) που έχει υλοποιηθεί υπογεγραμμένη από τον αρμόδιο τεχνικό της εταιρείας.

 Συμβάσεις εκτέλεσης κατασκευής των επενδυτικών έργων (πολιτικού μηχανικού, μηχανολόγου, εργολάβου κλπ) θεωρημένες από την ΔΟΥ. Η επιχείρηση για τον λόγο αυτό προσκόμισε στην Υπηρεσία έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών με οδηγίες που αφορούν τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα. Η Υπηρεσία εξετάζει εάν η Επιχείρησή σας εντάσσεται στις περιπτώσεις που αναφέρονται στο σχετικό έγγραφο.

 Οικοδομική άδεια”.

Το Φεβρουάριο του 2008 σε άλλο υπηρεσιακό έγγραφο καταγράφονται αρκετά περισσότερες ελλείψεις στην επένδυση. Είναι εντυπωσιακό ότι μια εταιρεία που ελέγχονταν μετοχικά σε ποσοστό άνω του 95% από την Νομαρχία δεν μπορούσε να διεκπεραιώσει μια σειρά από διαδικασίες για να πάρει έγκριση επένδυσης από τις υπηρεσίες της Νομαρχίας.

Ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις
Ήταν άραγε απλά μια οργανωτική αδυνάμια ή ήταν πολιτική επιλογή να μην ολοκληρωθεί η επένδυση παρ' όλη την ζημιά που θα δημιουργούσε; Δεδομένου ότι τα μηχανήματα για το συσκευαστήριο είχαν αγοραστεί και είχαν αποπληρωθεί από την Lesvoshop.

Το 2008 πρόεδρος της εταιρείας ήταν ο τότε Νομάρχης Παύλος Βογιατζής, είχε διαδεχθεί τον Γιώργο Διακορώνα που εκείνη την περίοδο ήταν εκλεγμένος Νομαρχιακός Σύμβουλος με την παράταξη του κ. Βογιατζή. Ο Π. Βογιατζής προς έκπληξη πολλών ανέλαβε την καυτή πατάτα της διοίκηση της ΑΕΝΑΛ και της Lesvoshop A.E., σε μια περίοδο που πολλού του συνιστούσαν να μην αναλάβει αυτό το βάρος και να οδηγήσει τις δύο εταιρείες σε εκκαθάριση.

Ο τότε Νομάρχης για μεγάλο χρονικό διάστημα προσπαθούσε να βρει μια ομάδα στελεχών που θα αποτελούσαν την νέα διοίκηση της ΑΕΝΑΛ χωρίς σε αυτά να περιλαμβάνεται ο ίδιος.

Η οικονομική κατάσταση και σειρά άλλων προβλημάτων της εταιρείας είχαν ως αποτέλεσμα κανείς να μην αναλαμβάνει την διοίκηση της. Έτσι ο κ. Βογιατζής πήρε το βάρος της υπόθεσης επάνω του. Εκείνη την περίοδο θα γίνει και μια προσπάθεια πώληση της Lesvoshop A.E. και των καταστημάτων Lesvoshop αλλά κι αυτή η προσπάθεια δεν τελεσφόρησε.

Το 2008 αλλά και τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε έντονη πίεση προς την Νομαρχιακή Αρχή από εμπορικές επιχειρήσεις της Μυτιλήνης. Οι τελευταίες θεωρούσαν πως από την λειτουργία των Lesvoshop έχαναν μεγάλο μέρος του τζίρου τους και επί της ουσίας ζητούσαν είτε το κλείσιμο των καταστημάτων είτε να μην λειτουργούν ανταγωνιστικά προς τις ιδιωτικές εμπορικές επιχειρήσεις.

Ερώτημα παραμείνει - όλα αυτά τα χρόνια - γιατί η Νομαρχιακή Αρχή άφησε για χρόνια τον κ. Διακορώνα να λειτουργεί την ΑΕΝΑΛ σαν να ήταν προσωπική του επιχείρηση σε πλήρες λογιστικό μπάχαλο.

Αντιπαράθεση για τα μηχανήματα
Στο έγγραφο της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης αναφέρεται πως στην επιτροπή ελέγχου της επένδυσης δεν παρουσιάστηκαν τα εγχειρίδια οδηγιών χρήσης και συντήρησης καθώς επίσης και τις δηλώσεις συμμόρφωσης CE.

Για το ζήτημα αυτό υπήρξε αντιπαράθεση μεταξύ της προμηθεύτριας εταιρείας “Μηχαναγροτική” και της Lesvoshop A.E. Η Lesvoshop A.E. την ίδια ημέρα που εκδίδεται το έγγραφο της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης στέλνει εξώδικο στην “Μηχαναγροτική” και θέτει το θέμα με τις δηλώσεις συμμόρφωσης CE.

Την επόμενη ημέρα, 18 Νοεμβρίου 2008, απαντά η “Μηχαναγροτική” με δικό της εξώδικο όπου σημειώνει “τα εγχειρίδια οδηγιών χρήσης και συντήρησης αλλά και οι εγγυήσεις συμπεριλαμβάνονται στις δηλώσεις συμμόρφωσης CE και δεν είναι κάτι ξεχωριστό, συμπεριλαμβάνονται δε στο εγχειρίδιο χρήσης και έχουν παραδοθεί σε σας ως αγοράστρια”. Στις 20 Νοεμβρίου η ανταπαντά η Lesvoshop A.E. τονίζοντας ότι θεωρεί επαρκείς τις εξηγήσεις που δόθηκαν και ανακαλεί την έγγραφη διαμαρτυρία της.

Η αντιπαράθεση αυτή δεν θα βγεί ποτέ ως σήμερα στην δημοσιότητα και έτσι παγιώνεται η αντίληψη πως η έλλειψη των CE είναι η αιτία που η επένδυση δεν εγκρίθηκε από επιτροπή του αναπτυξιακού νόμου. Κι ουσιαστικά η αιτία που δεν λειτούργησε ποτέ το συσκευαστήριο της Lesvoshop A.E.

Το 2008 επικεφαλής της Μηχαναγροτικής είναι ο Στρατή Γόμος από τους στενότερους συνεργάτες του Νομάρχη Παύλου Βογιατζή. Η σύζυγος του κ. Γόμου η κ. Πόπη Πρωτογεράκη είναι Νομαρχιακή Σύμβουλος και μέλος του Δ.Σ. της Lesvoshop A.E. Παρ' όλα αυτά καμία πλευρά δεν προσπαθεί δείξει ότι τα μηχανήματα είχαν της δηλώσεις συμμόρφωσης με CE.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

«Δεν μιλάμε για ανάπτυξη του τουρισμού με ένα δρομολόγιο προς Πειραιά»

Αναφορά Παρασκευαϊδη στον υπουργό Ναυτιλίας για τη σύνδεση με το Σίγρι
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Προσωρινή δικαίωση για 13 εργαζόμενους της ΔΕΥΑΛ

Παραμένουν στη θέση τους με προσωρινή διαταγή
ΘΕΑΤΡΟ

«Ίστατο Η Μήτηρ» ‑στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης

Mουσική εκδήλωση με δύο παραστάσεις την Τετάρτη 1 Μαΐου
ΔΡΑΣΕΙΣ

Βάστρια, «η αρχή ενός αγώνα»

Αυτοψία από τη Συνύπαρξη και Επικοινωνία στο Αιγαίο στις εργασίες για τη νέα δομή
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Θα σεβαστούν οι πολίτες της Μυτιλήνης την πεζοδρόμηση της Ερμού;

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Μυτιλήνης για την πεζοδρόμηση του Ιστορικού Κέντρου της πόλης. Προβληματισμοί, διαφωνίες και συμφωνίες εκφράστηκαν σε σχέση με την κυκλοφοριακή μελέτη που παρουσιάστηκε
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Ερωτήματα και αντιδράσεις για μίσθωση ακινήτου της ΑΔΕΛ στη Θερμή

Ο πρόεδρος της ΑΔΕΛ Βασίλης Τσαγκάρης ενέκρινε μίσθωση ακίνητου της Δημοτικής Επιχείρησης σε εταιρικό σχήμα που συμμετέχει ο ίδιος
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Δεύτερο τροχαίο στη νέα επαρχιακή οδό Καλλονής‑Σιγρίου

Πρόκειται για τον δρόμο που εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 19 Απριλίου από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη
ΑΓΟΡΑ

Νέα εποχή για την Γεωτεχνική Αιγαίου

Πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 19 Απριλίου τα εγκαίνια των νέων γραφείων της επιχείρησης στην περιοχή «Φανάρι» της Μυτιλήνης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Στην Αγιάσο μαθητές από το Λαγονήσι

Τους υποδέχτηκε ο αντιδήμαρχος, Λευτέρης Κοτσώνης
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Ξανά στα δικαστήρια για να παραμείνουν στη δουλειά τους

Οι 13 εργαζόμενοι covid της ΔΕΥΑ Λέσβου κατέθεσαν για δεύτερη φορά Ασφαλιστικά Μέτρα, μετά την αρχική αρνητική απόφαση του δικαστηρίου. Στο πλευρό τους Χριστόφας, Βάλεσης και Σηφάκη κατέθεσαν ως μάρτυρες
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Θα μείνουν ανοιχτά τα καταστήματα για το κρουαζιερόπλοιο;

Πρόταση του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης για τις 24 Απριλίου
ΔΡΑΣΕΙΣ

Δωρεά στεγνωτηρίου στο Ιδρυμα Θεομήτωρ

Το παρέλαβε το πρωί ο πρόεδρος, Δημήτρης Παραδέλλης από τον διευθυντή ΔΕΔΔΗΕ